Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. ”Jag ville inte längre, men jag visste intevad jag ville istället” : En närläsning av Malin Persson Giolitos Störst av allt med fokus på hur etiska och moraliska dilemman framställs och behandlas
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att granska hur etiska och moraliska frågor framställs och behandlas i Malin Persson Giolitos Störst av allt. Verket är en realistisk skildring av ett rättegångsförfarande som genom den fiktiva världen gestaltar ett verklighetstroget drama. LÄS MER
2. Sexualitet, samtycke och relationer : en tematisk och didaktisk analys av Sally Rooneys Samtal med vänner och Normala människor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar Sally Rooneys romaner Samtal med vänner (2017) och Normala människor (2019). Syftet med analysen är att undersöka huruvida romanerna har undervisningspotential inom området sexualitet, samtycke och relationer i en svenskämneskontext. LÄS MER
3. I Bristen På Förståelse För Varandra Vad Läktarkultur Är : Berättelsen Om Debatten Mellan Polis- Och Supportersverige
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Hur ser egentligen berättelserna ut kring åtgärdstrappan och villkorstrappan och hur förhåller sig dessa berättelser till varandra? Denna studie problematiserar och konkretiserar de två berättelserna vi valt att ställa mot varandra - polismyndighetens syn på åtgärdstrappan och fotbollsaktörernas samt supportrarnas syn på samma fenomen. Vi väljer att titta på hur Polisen, fotbollsaktörer och supportrar berättar sina berättelser om ordningsstörningarna. LÄS MER
4. Facebook, Ukraina och Ryssland : framing i nyhetsrapporteringar
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna uppsats är skriven som en del av Medie och Kommunikationsvetenskap fortsättningskurs (MKVA22) vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. Uppsatsens författare är Hugo Granstedt Hillve och Cecilia Malmberg. LÄS MER
5. Högläsningens användning och betydelse för barnsspråkutveckling och läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien analyserar materialet En läsande klass och undersöker hur fyra grundskollärare i årskurserna F-3 använder och anpassar högläsning i undervisningen för elevers språkutveckling och läsförståelse. Syftet med vår studie är att göra en textanalys av läsförståelsemodellen En läsande klass för att se huruvida lässtrategier och anpassningar identifieras i materialet för att utveckla barns språkutveckling och läsförståelse. LÄS MER