Sökning: "historia 4-6"
Visar resultat 21 - 25 av 85 uppsatser innehållade orden historia 4-6.
21. Den modiga mannen och hans svaga kvinna : En litteraturstudie över jämställdhetsperspektivet i läromedel i historia
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Läromedel ligger till grund för stora delar av historieundervisningen och det är därför viktigt att veta att läromedlen förhåller sig till läroplanens mål, dock finns det inga krav på att ett läromedel måste förhålla sig till läroplanen. Forskning belyser att lärare sällan granskar de läromedel som används. LÄS MER
22. Språket är historia : Historielärares uppfattningar av språkinriktad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka uppfattningar av språkinriktad undervisning bland historielärare i årskurs 4–6. Studiens teoretiska utgångspunkt är Vygotskijs sociokulturella perspektiv, med den ur detta perspektiv utvecklade undervisningsmodellen Standarder för effektiv pedagogik (Perumal, Flynn, Mitchell Viesca, Ennser-Kananen & Routarinne, 2020, s. LÄS MER
23. Utmaningarna i att vara religionslärare i årskurs 4–6 i ett sekulariserat och mångkulturellt Sverige
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ intervjustudie med syftet att undersöka och problematisera utmaningar verksamma lärare upplever när de undervisar i religionskunskap i årskurs 4– 6, samt lösningarna på de upplevda utmaningarna. I arbetets bakgrund diskuteras det samhälle som skolan verkar i och dess påverkan på vilken kunskap som bör förmedlas. LÄS MER
24. En historia för alla? : En läromedelsanalys om historiemedvetande kopplat till identitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en analysmodell skapad för att utforska historiemedvetande i läroböcker undersöka om och hur läroböcker i historia skapar förutsättningar för elever att vidareutveckla sitt historiemedvetande kopplat till identitet. Genom en kvalitativ textanalys med utgångspunkt i analysbegreppen identitetskapande, kontinuitet, konkretion och kontext har vi sökt svar påfrågeställningarna: Vilka förutsättningar skapar historieläroboken för att utveckla elevers historiemedvetande kopplat till identitet? och Vad i innehållet kan vara utgångspunkt för elevers identitetsskapande?Studiens empiriska material består av de kapitel som behandlar tidsperioden runt Vasatiden i två historieläroböcker med tillhörande arbetsuppgifter riktade mot elever i årskurs 4–6. LÄS MER
25. Är HBTQ+ historia närvarande i historieundervisningen? : En kvalitativ intervjustudie med verksamma grundlärare åk 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka om och i så fall hur Skolverkets formuleringar om värdegrund och skolans uppdrag tillämpas i svenska läromedel och i undervisningen i historia på mellanstadiet. Detta genom att göra intervjustudier med verksamma lärare för att undersöka närvaron av HBTQ+ historia i undervisningen. LÄS MER