Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 251 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Skolplanschernas historieämne : En studie i hur svensk historia illustreras i planscher, undervisningsplan och läroböcker mellan 1920 och 1950

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jonas Jonsson; [2022]
    Nyckelord :skolplanscher; visuella hjälpmedel; historieillustration; utbildningshistoria; historieämnets historia.;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar det visuella hjälpmedlet skolplanscher. Syftet med studien är att undersöka hur skolplanscher från 1920–1950 (storhetstiden för skolplanscher i Sverige) illustrerar svensk historia och hur dessa illustrationer stämmer överens med undervisningsplanen och läroböcker för historieämnet från samma tid. LÄS MER

  2. 22. Hur berättar din lärobok om Kina? : En diskursanalys av hur bilden av Kina konstrueras i svenska läromedel i historieämnet för högstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Albin Geijer; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; eurocentrism; orientalism; Kina; historia;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att fördjupa kunskapen om hur Kina och dess historia under åren 1839–1976 presenteras i svenska nutida läromedel i historia för årskurs 7–9. Källmaterialet är fem tryckta läromedel för högstadiet, och dessa analyseras genom diskursanalys. LÄS MER

  3. 23. ”De vars historia vi bara hoppar över” : En undersökning om fem gymnasielärares planeringsarbete och förhållningssätt till en västerländsk kanon i historieämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Signe Sahlström; [2022]
    Nyckelord :Den västerländska kanon; historieämnet; planeringsarbete; Laila Nielsen;

    Sammanfattning : In the subject of history, a canon can be identified, which refers to the knowledge that is seen as desirable and immortal. This knowledge is what is perceived as general education and thus worth remembering. This means that the knowledge that falls outside of the canon is perceived as less important and therefore can be forgotten. LÄS MER

  4. 24. Läromedel i historia för lågstadiet : En jämförande kvalitativ analys av illustrationer, text och samspel dem emellan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Ahlsten; Jennifer Dalberg; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; historiedidaktik; multimodalitet; illustrationer; vardagsspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Den här studien granskar och analyserar aktuella läroböcker i historia i årskurs 1-3, Boken om SO och SO-boken. Med studien vill vi bidra med ökad kunskap och jämföra hur historieämnet framställs i aktuella läromedel inriktade till årskurs 1–3 samt hur de lever upp till de kunskapskrav som anges i Lgr 11. LÄS MER

  5. 25. En likvärdig skola speglad i historieämnet : En kvalitativ studie av läroplansreformer åren 1978–2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna-Cissela Nurkkala; [2022]
    Nyckelord :Likvärdighet; utbildningshistoria; läroplansreformer; historia; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Likvärdighet är ett begrepp som ofta florerar i skoldebatten utan att det nödvändigtvis används på samma sätt eller med samma innebörd. Historiskt sett och utifrån tidigare forskning kan en liknande iakttagelse göras då begreppet förefaller byta både form och karaktär i och med läroplansreformer. LÄS MER