Sökning: "historiesyn gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden historiesyn gymnasiet.
1. Integrering eller tillägg : En kvalitativ studie om inkludering av jämställdhetsperspektiv i historieundervisning på gymnasiet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The aim of this paper is to elucidate and analyze history teacher's didactic choices in the conflict between unequal educational materials and the requirements of equality in the curriculum of Swedish secondary school. The empirical data consists of interviews with five secondary school history teachers, observations of their lessons as well as analysis of their tests. LÄS MER
2. Gustav Vasa i skolböcker : En fallbaserad moralfilosofisk analys av historiebruk i skolböcker
Kandidat-uppsats, Filosofiska fakulteten; Avdelningen för kulturvetenskaper, KVASammanfattning : Historiebruket av Gustav Vasa i skolböcker, från och med 1954 till och med idag (2014), har inte förespråkat ett moraliskt perspektiv på historieåtergivningen. Detta baseras på nio olika skolböcker, varav fem av böckerna är författad under den nu rådande läroplan för gymnasiet (Gy 11). LÄS MER
3. Historiesynens källor : En kvantitativ analys av orsakerna till variation i historiesynen hos gymnasieelever
Master-uppsats, Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna uppsats analyserar gymnasieelevers historiesyn och historieintresse. Fokus har legat på dessa variablers koppling till elevernas bakgrund, gymnasieprogram, historieundervisning och huruvida historiesyn och historieintresse tenderar att reproduceras socialt. LÄS MER
4. Elevers kunskaper och historiesyn : En undersökning om gymnasieelevers kunskaper om andra världskriget samt historiesyn
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för humanioraSammanfattning : .... LÄS MER
5. Historieperspektiv och bedömning : -En kvalitativ undersökning av gymnasielärares bedömningsunderlag i historia
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Jag har i denna undersökning studerat fyra historielärares bedömningsunderlag för kursen Historia A på gymnasiet. Syftet med detta är att jag vill belysa hur historielärare tänker om och använder sig av olika historiska perspektiv i sin undervisning och sin bedömning. LÄS MER