Sökning: "hur definiera förmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden hur definiera förmåga.

  1. 1. ”De tysta kommunikationerna behöver betyda lika mycket som det som skriks i örat på en av någon som är tre” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar av reellt inflytande över undervisning för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Paulina Heikkinen; Linda Holgersson; [2024]
    Nyckelord :de yngsta barnen; förskola; förskollärare; reellt inflytande; undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka reellt inflytande över undervisning för de yngsta barnen ur ett förskollärarperspektiv. Studien genomfördes genom semistrukturerade och analyserades ur ett relationellt och punktuellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. ”Var ska omsorgen få plats?” : En studie kring förskollärares syn på sitt omsorgsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Karl Mårtensson; [2024]
    Nyckelord :Preschool; Curriculum theory; Care; Preschool teacher; Educare; Förskola; Läroplansteori; Omsorg; Förskollärare; Educare;

    Sammanfattning : Förskolan har varit och är en omsorgsinstitution där verksamma i förskolan bedriver omsorg i många olika former. Det kan vara allt från att knyta ett par skor till att prata om bilbarnstol med en vårdnadshavare; och allt där emellan. Omsorg definierar förskolan och vad förskolan har för uppdrag och uppgift i samhället. LÄS MER

  3. 3. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER

  4. 4. Digitaliserat ledarskap : Hur leder vi effektivt på distans?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Hena Lundberg; John Wassberg; [2023]
    Nyckelord :Remote work; leadership; change; communication; digitization; strategy; Distansarbete; ledarskap; förändring; kommunikation; digitalisering; strategi;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker ämnet distansledarskap och kommunikation i samband med den utbredda användningen av distansarbete idag. Det introducerar samhälleliga förändringar och händelser som har lett till det ökade behovet av anpassning, särskilt i ljuset av pandemin Covid-19. LÄS MER

  5. 5. Exploring persistent homology as a method for capturing functional connectivity differences in Parkinson’s Disease.

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Naomi Hulst; [2022]
    Nyckelord :persistent homology; topological data analysis; computational topology; parkinson s disease; parkinson; functional connectivity; stable rank; ihållande homologi; topologisk data analys; beräknings topologi; Parkinsons sjukdom; parkinson; funktionell konnektivitet; stable ranks;

    Sammanfattning : Parkinson’s Disease (PD) is the fastest growing neurodegenerative disease, currently affecting two to three percent of the population over 65. Studying functional connectivity (FC) in PD patients may provide new insights into how the disease alters brain organization in different subjects. LÄS MER