Sökning: "hur gör lärare i praktiken som får sina elever"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden hur gör lärare i praktiken som får sina elever.

  1. 1. Vem gör vad? : Lärares uppfattningar om ansvarsfördelning i arbetet med elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rut Nyman; [2015]
    Nyckelord :Ansvar; extra anpassningar; särskilt stöd; styrdokument; lärares arbete; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare uppfattar att ansvarsfördelningen vid upptäckandet av och arbetet med elever i behov av särskilt stöd fungerar på två utvalda skolor. Vem är ansvarig för att elever i behov av särskilt stöd får den hjälp de behöver för att nå målen? En vinkling som tas med är lärarnas uppfattningar om styrdokumenten och hur dessa tillämpas i praktiken. LÄS MER

  2. 2. "Paddor i praktiken" Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPads - från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christine Reuterskiöld; [2014]
    Nyckelord :skolutveckling; digitala lärverktyg; iPad; strategier; inkludering; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractReuterskiöld, Christine (2013). ”Paddor i praktiken”, Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPad – från teori till praktik. (”Toads in practice” School development in digital tools/iPads – from theory to practice), specialpedagogik avancerad nivå, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet och mening för alla elever. En etnografisk studie om elevplaner som redskap för elevers lärande i den pedagogiska praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Calestam; [2012-10-29]
    Nyckelord :delaktighet; individuella utvecklingsplaner; åtgärdsprogram; formativ bedömning; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur delaktighet och upplevelsen av mening i skolarbetet kan stärkas i en skola för alla, samt hur elevers aktiva reflekterande kring arbetet med elevplaner bidrar till det egna lärandet. Studien fokuserar både lärares och elevers perspektiv genom följande tre frågeställningar: 1. LÄS MER

  4. 4. Skolbibliotekets roll i dagens skola

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Karin Öjebrink; [2007]
    Nyckelord :Skolbibliotek; värdering; pedagogisk roll; läslust;

    Sammanfattning : BakgrundJag har under en tid läst en hel del om vad olika forskare anser vara skolbibliotekets uppgift.Jag läser även läroplaner, kursplaner och bibliotekslag och kan se att det är av vikt att ha ettväl fungerande skolbibliotek bl. a. LÄS MER

  5. 5. Matematisk problemlösning i praktiken : En fallstudie om hur en lärare arbetar med problemlösning i skolår 3

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annethe Hanning; [2006]
    Nyckelord :Matematik; lärande; problemlösning; strategier; svårigheter;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur en lärare, i skolår 3, arbetar med matematisk problemlösning. Syftet är att beskriva hur och varför man ska arbeta med problemlösning i de lägre skolåren och hur eleverna bearbetar problemen och vilka svårigheter som kan uppstå. LÄS MER