Sökning: "hur intervjua barn"

Visar resultat 6 - 10 av 265 uppsatser innehållade orden hur intervjua barn.

  1. 6. Bristande jämställdhet i bedömningar : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare påverkas av faktorer inom socialtjänstens barnavård

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Wendel; Ellen Johansson; [2023]
    Nyckelord :Social work; social services; gender; intersectionality; gender equality.; Socialt arbete; socialtjänst; genus; intersektionalitet; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Titel: Bristande jämställdhet i bedömningar Författare: Ellen Johansson och Felicia Wendel Syftet med studien var att undersöka om barns könstillhörighet, i eventuellt samspel med till exempel ålder, etnicitet och socioekonomisk bakgrund påverkar utredningsarbetet inom socialtjänstens barnavård samt vilken bedömning socialsekreterare gör. För att få fram studiens resultat använde vi oss utav kvalitativ metod och valde att intervjua socialsekreterare som arbetar inom socialtjänstens barnavård i Värmlands län. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares syn på lärplattan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olsson; Anna Glavmo; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; förskollärare; lärplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av lärplattan i förskolans verksamhet. I bakgrunden redogörs den teoretiska utgångspunkt som är sociokulturellt perspektiv samt tre relevanta begrepp. Därefter presenteras tidigare forskning om lärplattan i förskolan. LÄS MER

  3. 8. Hur lärare kan motivera elever för att lära historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mhmoud Mhmoud; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det fanns väldigt lite studier som handlade om motivation och hur lärare motiverar elever att lära sig historia. Jag genomförde därför min studie genom att intervjua historielärare, för att få insikt i vilka pedagogiska metoder de använder för att motivera sina elever. LÄS MER

  4. 9. Idrottens trygghet och normer från lärarens perspektiv : En undersökning om lärares förståelse av trygghet och normer i ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ludvig Möller; Rasmus Åkerman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte & frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka idrottslärares upplevelser och perspektiv i relation till elevers trygghet och normerna om fysisk aktivitet som rör barn och unga. Uppsatsen utgår från ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till normer om att vara fysiskt aktiv?’’ och ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till trygghet under idrottslektioner?’’ som frågeställning. LÄS MER

  5. 10. Vad är en inkluderande lärmiljö för barn enligt förskolepedagogerna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Carolin Olsson; Gillsvik Josefine; [2023]
    Nyckelord :Inkluderande lärmiljö; inkludering; lärmiljö; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är något som inte nämns i Läroplan för förskolan (2018), men betydelsen av det är något som man kan tolka genomsyrar en stor del av styrdokumentet, och begreppet står med i flera av våra läroböcker. Enligt Läroplan för förskolan (2018) har miljön en betydelsefull roll när det kommer till barns utveckling och lärande. LÄS MER