Sökning: "hur intervjua barn"

Visar resultat 16 - 20 av 265 uppsatser innehållade orden hur intervjua barn.

  1. 16. En studie om pedagogernas syn på barn i behov av särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Yagmur Yüksekdag; [2022]
    Nyckelord :Svårigheter; förskolan; artefakter; TAKK; socialt samspel.;

    Sammanfattning : Den aktuella studien handlar om att hur pedagogerna tänker och arbetar kring barn i behov av särskilt stöd samt hur dem tolkar barn i behov av särskilt stöd. Jag har använt av mig kvalitativ metod i form av strukturerad intervjua sedan har jag analyserat med hjälp av sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 17. Placerade barns skolgång : En kvalitativ studie om familjehems tankar och resonemang och hur utbildningsstrategier används hos olika familjehem.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Lindegren; [2022]
    Nyckelord :sociology of education; school and education; children placed in family homes; Utbildningssociologi; familjehemsplacerade barn; barn; familjehem; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka olika familjehems utbildningsstrategier i relation till placerade barns skolgång. Då placerade barn i mindre omfattning, i jämförelse med andra barn, inte slutför sin grund-/ och/eller gymnasieutbildning. LÄS MER

  3. 18. Barn i problematiska situationer i förskolan : en kvalitativ intervjustudie om hur personal i förskolan beskriver och arbetar med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Enbom; Erika Stark; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; beteendeproblem; dokumentation; specialpedagogisk dokumentation; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskolepersonals beskrivning gällande arbetet med barn i behov av särskiltstöd genom att intervjua verksam personal i olika förskolor. Många forskare använder olika begrepp för att beskriva barn i behov av särskilt stöd, vi valde att använda oss av ett nytt begrepp barn i problematiska situationer i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Att skapa tillit i skolans kultur : Analyser av åtta specialpedagogers skildringar av sitt arbete för en tillitskultur i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Therese Stenberg; Helena Korall; [2022]
    Nyckelord :School trust; trust; relational competence; social climate; school improvement; school development; inclusive practice; special educator; inclusive education; achievement; organization;

    Sammanfattning : I den här studien undersökte vi hur specialpedagoger tolkade fenomenet tillit i relation till sin yrkesutövning. Vi ville också ta reda på vilka möjligheter och organisatoriska förutsättningar för att skapa tillit de beskrev sig ha på sina arbetsplatser. LÄS MER

  5. 20. Samtidskonstens möjligheter i bildundervisningen : En undersökning om samtidskonstens möjligheter till elevers subjektifiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Josefina Cavalli-Björkman; [2022]
    Nyckelord :Samtidskonst; bildundervisning; subjektifiering; konstpedagogik;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks samtidskonstens potential när det kommer till subjektifiering för barn och unga. För att undersöka om och hur samtidskonst har möjlighet att bidra till att elever formas till reflekterande och kritiskt tänkande människor tittar detta arbete främst på hur konstpedagoger på samtidskonstinstitutioner samt att det även ger en inblick i hur verksamma bildlärare arbetar med just samtidskonst. LÄS MER