Sökning: "hur intervjua barn"
Visar resultat 16 - 20 av 265 uppsatser innehållade orden hur intervjua barn.
16. En studie om pedagogernas syn på barn i behov av särskilt stöd.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den aktuella studien handlar om att hur pedagogerna tänker och arbetar kring barn i behov av särskilt stöd samt hur dem tolkar barn i behov av särskilt stöd. Jag har använt av mig kvalitativ metod i form av strukturerad intervjua sedan har jag analyserat med hjälp av sociokulturella perspektivet. LÄS MER
17. Placerade barns skolgång : En kvalitativ studie om familjehems tankar och resonemang och hur utbildningsstrategier används hos olika familjehem.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka olika familjehems utbildningsstrategier i relation till placerade barns skolgång. Då placerade barn i mindre omfattning, i jämförelse med andra barn, inte slutför sin grund-/ och/eller gymnasieutbildning. LÄS MER
18. Barn i problematiska situationer i förskolan : en kvalitativ intervjustudie om hur personal i förskolan beskriver och arbetar med barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studien undersöker förskolepersonals beskrivning gällande arbetet med barn i behov av särskiltstöd genom att intervjua verksam personal i olika förskolor. Många forskare använder olika begrepp för att beskriva barn i behov av särskilt stöd, vi valde att använda oss av ett nytt begrepp barn i problematiska situationer i förskolan. LÄS MER
19. Att skapa tillit i skolans kultur : Analyser av åtta specialpedagogers skildringar av sitt arbete för en tillitskultur i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : I den här studien undersökte vi hur specialpedagoger tolkade fenomenet tillit i relation till sin yrkesutövning. Vi ville också ta reda på vilka möjligheter och organisatoriska förutsättningar för att skapa tillit de beskrev sig ha på sina arbetsplatser. LÄS MER
20. Samtidskonstens möjligheter i bildundervisningen : En undersökning om samtidskonstens möjligheter till elevers subjektifiering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : I detta arbete undersöks samtidskonstens potential när det kommer till subjektifiering för barn och unga. För att undersöka om och hur samtidskonst har möjlighet att bidra till att elever formas till reflekterande och kritiskt tänkande människor tittar detta arbete främst på hur konstpedagoger på samtidskonstinstitutioner samt att det även ger en inblick i hur verksamma bildlärare arbetar med just samtidskonst. LÄS MER