Sökning: "hur intervjua barn"

Visar resultat 21 - 25 av 265 uppsatser innehållade orden hur intervjua barn.

  1. 21. Barns perspektiv på relationer och inflytande på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ann-Christin Andersson; Le Tam Van; [2022]
    Nyckelord :Barn; Barns perspektiv; Fritidshem; Inflytande; Känslor; Omsorgsetik perspektiv; Relationell pedagogik; Relationer; Upplevelser; Vuxna;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att beskriva barns upplevelser om och därmed bidra med en inblick i hur relationer mellan barn och vuxna på fritidshemmet kan upplevas ur barns perspektiv. I denna studie har vi använt oss av två frågeställningar. Den första frågar hur barn upplever sina relationer med vuxna på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 22. Fiberströ : det hållbara strömaterialet för framtidens djurproduktion

    M1-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Emil Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :Fiberströ; strömaterial; gödselfiber; djurhållning; djurvälfärd;

    Sammanfattning : De svenska lantbrukarna står inför många olika val då de gärna vill uppnå en bra djurvälfärd för sina djur samtidigt som de vill försöka köpa produkter för så låga kostnader som möjligt. Med högre kostnader för nödvändiga produkter som bland annat el, bränsle, foder och strömedel utmanas den svenska lantbrukaren att hitta nya vägar att driva sitt företag. LÄS MER

  3. 23. ”Det var länge sen vi pratade om högläsning som språkutvecklande” : - En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Vågberg; Emma Björkqvist Wallman; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; högläsning; språkutveckling; dialogisk högläsning; förskollärare; diskursanalys; diskurser; högläsningsstrategier; läsvila; ordförråd;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares tankar kring och föreställningar om högläsning. Orsaken till att valet föll på detta ämne är vårt intresse för högläsning och hur det används i praktiken. Vi önskade en fördjupning i högläsning inför vår kommande yrkesprofession som förskollärare. LÄS MER

  4. 24. Digitaliserade barn : En studie om principen om barnets bästa och socialtjänstens intervjuer på distans i en digitaliserad tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Andreas Hjelminge; [2022]
    Nyckelord :children; social services; remote; interviews; digitalisation; barn; barnrätt; socialtjänst; socialtjänsten; intervju; digitalisering; covid-19; corona; SoL; LVU; pandemi; barnkonventionen;

    Sammanfattning : För ungefär två år sedan fick hela världen och därmed vi i Sverige förändra våra livsstilar markant från vad vi var vana vid. Coronapandemin och sjukdomen covid-19 spred sig snabbt och allt för många omkom till följd av smittan. För att bromsa och försöka stoppa smittan ställde vi om, där det var möjligt, till distansarbete. LÄS MER

  5. 25. Barn som visar introverta och extroverta personlighetsdrag i förskolan : Hur förskollärare resonerar kring introverta och extroverta personlighetsdrag och det pedagogiska arbetet med dessa kategorier av barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Andersson; Henrietta Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Extrovert; förskola; förskollärare; introvert; makt; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur förskollärare tänker om barn som visar introverta respektive extroverta personlighetsdrag och hur förskollärarna tänker om det pedagogiska arbetet med dessa grupper av barn i förskolan.   För att få svar på vårt syfte och våra frågeställningar, bygger undersökningen på en kvalitativ metod. LÄS MER