Sökning: "hur läraren motiverar eleverna"

Visar resultat 21 - 25 av 88 uppsatser innehållade orden hur läraren motiverar eleverna.

  1. 21. En kvalitativ undrsökning om högstadieelevers lärandesätt inom matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Behnaz Kouchakibarzi; [2021]
    Nyckelord :Matematik;

    Sammanfattning : I och med att det finns olika elever med olika behov behöver läraren använda sig av olika undervisningsmetoder, så kallad individanpassad undervisning. Ett möjligt tillvägagångssätt för att kunna hitta metoder som fungerar bra eller mindre bra i lärandet enligt denna studieär att lyssna på elevernas upplevelser i matematiklärandet. LÄS MER

  2. 22. Alla älskar väl musik? : En kvalitativ studie om elevers motivation till musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Felicia Johansson; [2021]
    Nyckelord :kvalitativ metod; motivation; musik; musiklyssning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra till ökad kunskap om vad som gör musikundervisningen mer motiverande för elever på högstadiet. Trots att elever ofta lyssnar på musik och umgås kring musikaliska aktiviteter, som att dansa eller sjunga ihop, saknas motivation till att lära sig mer om musikämnet. LÄS MER

  3. 23. En fallstudie av läsförståelsearbete i Rwanda

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Hedenborg; [2020]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; Förförståelse; Inkludering; Läsförståelse; Rwanda;

    Sammanfattning : AbstractHedenborg, Magdalena (2020). En fallstudie av läsförståelsearbete i Rwanda. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 24. Jag tänker bara på vad jag gillar, och sen skriver jag bara : en kvalitativ studie om elevers skrivande i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Marilla Lundquist Utsi; [2020]
    Nyckelord :pupils experiences; motivation; writing; writing development; elevers erfarenheter; motivation; skrivande; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en kvalitativ metod undersöka elevers skrivande och därmed bidra till befintlig forskning om elevers skrivande och vad som kan motivera dem att skriva. Tre frågeställningar har formulerats: Vilka tankar har elever om de egna texternas innehåll? Vad motiverar elever till att skriva? Hur tar lärare tillvara innehållet i elevers texter i sin undervisning enligt dem själva? För att besvara dessa frågor har semistrukturerade intervjuer genomförts med en grupp elever i årskurs 2 och 3 och deras lärare. LÄS MER

  5. 25. Om man inte förstår varandra så kan man inte fungera tillsammans : En kvalitativ studie om elva elevers skolupplevelser på gymnasieskolans introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Aleksandar Mladenovic; Rebwar Shakir; [2020]
    Nyckelord :IM; Motivation; Relation; Elev; Lärare; Förståelse; Behov;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att beskriva IM-elevers skolupplevelser och vad som motiverar dem i skolarbetet. För att nå syftet används följande frågeställningar: Hur beskriver eleverna sina upplevelser och erfarenheter av skolan? Vad beskriver eleverna som de viktigaste faktorerna i skolan för att de ska bli motiverade för skolarbete på IM-programmet? Undersökningen utfördes via en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER