Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 386 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad kännetecknar forskning om differentierad undervisning och läsundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Abrahamsson; Erica Hjertén Bosch; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; läsundervisning; lärares kompetens;

    Sammanfattning : Differentierad undervisning har blivit ett brett arbetsområde under de senaste åren. Att arbeta differentierat menas att möta elevernas individuella behov och förutsättningar för att ge eleverna en så bra skolgång som möjligt. Idag är differentierad undervisning väldigt viktigt då skolan är en skola för alla (Skolverket, 2022). LÄS MER

  2. 2. Den privata trädgårdens roll för biologisk mångfald i tätortsmiljö : betydelsen av anläggningsval med exempel på gestaltningsförslag och skötsel

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Hanna Carlsson; Linn Wöhl; [2024]
    Nyckelord :biologisk mångfald; trädgårdsanläggning; trädgård; urban miljö; skötsel; grön infrastruktur; naturpool; livingpool; grön korridor; insekter;

    Sammanfattning : I genomsnitt består 37% av de totala grönytorna i Sveriges tätorter av privata trädgårdar eller grönytor som på olika sätt är otillgängliga för allmänheten. I snitt är 20% av dessa privata trädgårdar och fastigheter. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på hur leken kan stimulera barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kajsa Örnell; Johanna Holmberg; [2024]
    Nyckelord :Lek; förskollärare; barn; språkutveckling och språk;

    Sammanfattning : I förskolan är lek och språk en stor del av barnens vardag. Forskningen anser att lek är det främsta verktyget barnen kan använda sig av för att utveckla sitt språk. I leken får barnen chans att använda sin kommunikation och på så sätt träna sin språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Fem tysta minuter, eller kan barnet inte be om vattnet? En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares beskrivningar av AKK som ett medel för kommunikation i måltidsituationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Carlhammar; Elin Andersson; Frida Tenblad; [2023-10-19]
    Nyckelord :AKK; kommunikation; delaktighet; förskollärare; multimodal kommunikation; måltider;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver sin användning av AKK i måltidssituationer som ett medel för kommunikation för att främja delaktighet. Detta då läroplan för förskolan (2018) poängterar att utbildningen i förskolan ska anpassas efter barns behov och förutsättningar. LÄS MER

  5. 5. Hur ska vi säkerställa arbetsmiljön vid distansarbete? : En studie om hur ledare använder digitala kommunikationsverktyg för att säkerställa arbetsmiljön

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation; Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Andreas Bohman; Dlovan Ismahil; [2023]
    Nyckelord :remote work; work environment; digital communication tools; communication channels; leaders; distansarbete; arbetsmiljö; digitala kommunikationsverktyg; kommunikationskanaler; ledare;

    Sammanfattning : Problemformulering: Distansarbete bedöms bli en allt vanligare lösning för organisationer i framtiden. När medarbetarna arbetar hemifrån blir det dock svårare att upptäcka vilka eventuella brister som finns i arbetsmiljön. LÄS MER