Sökning: "hur sker bedömning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden hur sker bedömning i skolan.

  1. 1. Möjligheten att utveckla multimodal kompetens : En kvalitativ studie om lågstadielärares uppfattningar om multimodalitet och bedömning av multimodal kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Hanna Edvardsson; [2023]
    Nyckelord :multimodal; assessment of multimodality; forms of expression; sociocultural theory; swedish teaching; multimodal; bedömning av multimodalitet; uttrycksformer; sociokulturellt perspektiv; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Barn idag möter ständigt olika kommunikationsmiljöer och behovet att kunna uttrycka sig genom olika uttrycksformer är därför stort. Skolan skall rusta framtida samhällsmedborgare och behöver således anpassa undervisningen utefter rådande samhälle. LÄS MER

  2. 2. Framgångsrika undervisningsstrategier i läsförståelse för elever med ASD : lärares erfarenheter och upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Lindman; Maria Evén Wallin; [2023]
    Nyckelord :autism; ASD; exekutiva funktioner; läsförståelse; scaffolding; modellering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med ökad kunskap om framgångsrika undervisningsstrategier i läsförståelse för elever med autism genom att intervjua 15 pedagoger verksamma i reguljär grundskola och resursskola. Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv på lärande där lärande sker i meningsfulla sammanhang i samspel och kommunikation med andra. LÄS MER

  3. 3. Fuskande fiende eller hjälpande hand? : En studie om gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etik

    Författare :Sara Peltokangas; Karl Wilzén; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Attityder; ChatGPT; Fusk; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan utifrån följande frågeställningar: - Hur stor andel av de tillfrågade gymnasieeleverna känner till ChatGPT och hur vanligt är det att de använder chattboten i skolarbeten? - Hur använder eleverna ChatGPT i skolarbetet? - Vilka är elevernas attityder till användningen av ChatGPT i skolan? - Vilken inställning har gymnasieelever till användning av ChatGPT i uppgifter som bedöms? Data har samlats in genom en så kallad "mixed-method-design" bestående av en online-enkät och semistrukturerade intervjuer. Som grund för analysarbetet har ett fenomenologiskt perspektiv tillämpats. LÄS MER

  4. 4. Segmentation of companies using DBSCAN and K-Means

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jacob Dahlkvist; William Tomczak; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Data management and machine learning have become an important tool for organizations around the world, to be able to provide a basis for further processing, for example. This work aims at helping a company with mapping of corporate industries with the help of keywords from companies’ websites. We will do this with machine learning. LÄS MER

  5. 5. Selektering och urvalsprocessen inom elitidrott, hur upplevs den i praktiken av elever/spelare : en kvalitativ studie inom fotboll och ishockey

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :David Dottemar; Johan Ek Johansson; [2022]
    Nyckelord :Selection; Selection football; Selection ice hockey; PG Fahlstrom; Elite investment; Selektering och urval; Selektering fotboll; Selektering ishockey; PG Fahlström; Urval; Elitsatsning; Selektering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att utforska hur elever/spelare resonerar kring sina upplevelser om urval och selekteringsprocessen inom NIU-gymnasium samt elitidrott (fotboll och ishockey) på manliga ungdomssidan från 16 år och uppåt. Syftet är vidare att belysa vilka egenskaper elever/spelare upplever är viktigast vid uttagningsprocessen. LÄS MER