Sökning: "hur-kunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 207 uppsatser innehållade ordet hur-kunskap.
1. Hur personer som lever med HIV upplever bemötande i hälso-och sjukvården. : En litteraturstudie.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Trots medicinska framsteg och internationella insatser förekommer stigmatisering och diskriminering av personer som lever med HIV, även inom vårdmiljöer. Detta utgör ett globalt folkhälsoproblem som försvårar tillgången till HIV-screening, behandling och vård. LÄS MER
2. Lärande mellan projekt- och linjeorganisation : Hur tas lärdomar tillvara och överförs mellan projekt- och linjeorganisation inom offentlig sektor?
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Den offentliga sektorn arbetar alltmer i projektform, vilket kan innebära både fördelar och nackdelar när det gäller kunskapsöverföring. Kunskapsöverföring mellan projekt- och linjeorganisation är väsentlig för organisationens utveckling. LÄS MER
3. Accelerera kunskapsspiralen – lärande om generativ AI i kunskapsarbete : En kvalitativ fallstudie om hur kunskap uppstår genom lärande på individnivå och kunskapsdelning på gruppnivå i en kunskapsarbetande organisation
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit en central del av utvecklingen hos moderna organisationer, med potential att förändra arbetssätt och öka effektivitet och konkurrenskraft. Generativ AI, som skapar innehåll baserat på mönster i befintliga data, har snabbt utvecklats och väckt stor uppmärksamhet i olika branscher. LÄS MER
4. Antropologi och medier : En kvantitativ innehållsanalys om forskningskommunikation
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Med syftet att kritiskt diskutera hur kunskap från samhällsvetenskapen i allmänhet och antropologi i synnerhet skulle kunna göras mer tillgänglig för fler än akademiker undersöker denna studie i vilken utsträckning antropologiprofessorer syns i svensk printmedia. Med medialisering och meningsfullhet som teoretiskt ramverk analyseras professorernas förmåga att kommunicera sin forskning och universitetens anpassning till medielogiken. LÄS MER
5. ”En likvärdig förskola för alla?” : Pedagogers uppfattning av TAKK i förskolansverksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap och erfarenheter från pedagogersarbete med TAKK inom förskolan. Det är ett viktigt ämne att ta upp då det finnsmöjlighet för att skapa en mer likvärdig förskola utifrån olika sätt attkommunicera. Olika kommunikationsmetoder bör belysas och därav är dettaämne viktigt att forska kring. LÄS MER