Sökning: "husmodern"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet husmodern.

  1. 1. Idealt moderskap i förändring? : En komparativ studie om moderskaps ideal i tidskrifterna Husmodern1936 och Mama 2022

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Kangert; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of the essay has been to implement a comparative study about how maternal ideals are represented in the magazines Husmodern 1936 and Mama 2022, as well as how they have changed over time. The essay is based on Yvonne Hirdmans theory of genussystemet. LÄS MER

  2. 2. Slank – moderlig - välinformerad: En jämförande studie om kvinnoideal under 30-talet ur ett genusperspektiv : En jämförande studie om hur kvinnoideal kommer till uttryck i tidskrifterna Hertha och Husmodern under 1935

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Zilan Leyla Kara; [2022]
    Nyckelord :; ideals; woman; Hertha; motherhood; Husmodern; gender; beauty ideals; the interwar era;

    Sammanfattning : In this research, the women ideals, during the 1930s have been studied based on the content of two women's magazines, Hertha and Husmodern. The purpose of the study was to look in to, how the ideals are expressed in each magazine, how the growing nationalism and the society’s social structure are affected by the design of the ideals, and then concluded in a comparison between the results of the magazines content. LÄS MER

  3. 3. En kvinnas lott : Normer och ideal i husmorsfilmerna 1952–1975

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Tove Lindell; [2021]
    Nyckelord :Husmoder; diskurs; ideal; normer; genus; folkhemmet; konsumentupplysning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att med hjälp av en kritisk diskursanalys undersöka framställningen av husmodern i Husmorsfilmerna mellan åren 1952 och 1975. I studien har teorier om genus använts samtidigt som en diskursanalytisk ansats appliceras för att studera de lexikala aspekterna i filmerna och som i sin tur synliggör förekomsten av samhälleligt förekommande diskurser. LÄS MER

  4. 4. Den skickliga expertisen och den plikttrogna husmodern : En kvalitativ undersökning av mannen och kvinnan i Husmors Filmer ifrån 1953 - 1975

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hampus Götesson; [2021]
    Nyckelord :Husmoder; husmödrar; husmorsfilmer; husmorsfilm; spelfilm; folkhemmet; folkhem; filmanalys; genusanalys; genusgeografi; maskulinitetsteori; Hirdman; Connell; rörelsemönster; könsmönster; kvinnohistoria; genuspresentation; genusfilm; filmteori;

    Sammanfattning : Uppsatsen fokuserar sig på framställandet av mannen och kvinnan i Husmors Filmer under 1953 – 1975. Husmors Filmerna riktade sig till husmodern i hemmet och koncentrerade sig dels på hemmets faktorer så som matkultur, inredning och bohag, men även dels på olika hushållstekniker som städning och matlagning där husmodern ständigt var i fokus. LÄS MER

  5. 5. An economic room of one's own : A study of commercial femininity in Swedish beauty advertising 1930–1950

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Katarina Hedman; [2021]
    Nyckelord :consumption; gender; modernity; advertising;

    Sammanfattning : Based in the rapidly changing economic and cultural rooms of 1930s and 1940s Sweden, this study consults beauty advertising to find how advertiser’s endeavours to reconcile industrial mass consumption with individuality looked in the weekly press and how depictions of femininity changed throughout the interwar period and into the early-post war era. Advertisements found in woman’s weekly magazine Husmodern were studied through a methodology combining theories on narrative and performance, finding that individuality in advertising 1930–1950 was largely achieved in the latter part of the period through an increasingly personal style of advertising, using tropes of friendship and community to inspire consumption in contrast to the anonymity of the earlier period. LÄS MER