Sökning: "icke-godkända betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden icke-godkända betyg.

  1. 1. Hur gör vi med pojkarna? : En studie om pojkars och flickors betygsskillnader

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jessica Rejdvik; Linda Ekberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att visa om det finns arbetssätt och förhållningssätt som är särskilt gynnsamma för pojkar. Vi ville också ta reda på om det finns skolorganisatoriska faktorer som bidrar till att höja kunskapen mellan korrelationen kön/genus och betyg/meritvärde. LÄS MER

  2. 2. En undersökning om lärares, speciallärares och specialpedagogers uppfattningar om dyskalkyli

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Dyskalkyli; kartläggning; matematikundervisning; utredning;

    Sammanfattning : Min studie förväntas bidra med kunskap om hur speciallärare, specialpedagoger och grundskollärare uppfattar begreppet dyskalkyli samt hur de strukturerar undervisningen för eleverna. Studiens syfte är att öka kunskapen om vilka olika utgångspunkter det finns bland lärare, speciallärare och specialpedagoger för att förstå dyskalkyli. LÄS MER

  3. 3. Långvarig ogiltig frånvaro i gymnasieskolan : Hur upplever gymnasieelever med långvarig ogiltig frånvaro sin skolsituation

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Cecilia Almquist; Sara Svensson; [2018]
    Nyckelord :absence; adolescent; high school; school health; school nurse; elevhälsa; frånvaro; gymnasieskola; skolsköterska; ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av skolfrånvaro i Sverige är hög bland gymnasieelever. Skolfrånvaro är ett komplext fenomen med flera olika orsaker och kan leda till icke godkända betyg, arbetslöshet, utanförskap och psykisk ohälsa. Syfte: Syftet är att beskriva hur gymnasielever med långvarig ogiltig frånvaro upplever sin skolsituation. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelse på gymnasiet : En självklarhet?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Caroline Helleklev; [2013]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsundersökningar; Lässtrategier; Staninevärde; Betyg;

    Sammanfattning : Fokus i den här studien är läsförståelse och dess komplexitet. I den allmänna debatten diskuteras alltmer elevers bristande och sjunkande läsförståelse. Mot bakgrund av detta undersöks en avgångskull från en utvald skola utifrån deras första års läsförståelse, som testades via ett diagnostiskt prov, och deras betyg. LÄS MER

  5. 5. Det beror nog på att idag måste man vara lite tuffare. : Syntax i nationella prov skrivna av andraspråksinlärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tiina Onkamo; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvantitativ studie med kvalitativa inslag om tjugo andraspråksinlärares syntax i texter skrivna för nationella prov i svenska som andraspråk B på gymnasienivå. De aspekter utifrån vilka texternas syntax analyseras är vilka bisatser som inlärarna använder, hur de topikaliserar adverbial och hur de placerar adverbial föredet finita verbet i bisatser. LÄS MER