Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 536 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
21. Industriarvet i staden : CV-området, Örebro en stadsdel i förändring
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/KulturvårdSammanfattning : Syftet med undersökningen är att uppmärksamma ett industriområde i förändring. Detta har gjorts genom att studera hur ett specifikt områdes kulturvärden har planerats att bevaras och vilka byggnader som ska rivas ochgöras om. LÄS MER
22. “hur ska du kunna vara dig själv om din omgivning ändå inte ser dig som den du är?” : En kvalitativ studie om adopterades identitetsprocess i Sverige
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka internationellt adopterade individers erfarenheter av adoption i Sverige och lyfta fram deras identitetsprocess. Studien bidrar till ökad förståelse för hur det är att vara internationellt adopterad i Sverige, vilket är avgörande för att utveckla och förbättra adopterades möjligheter att få adekvat stöd. LÄS MER
23. Skrivverktygens betydelse i en digitaliserad skola : En systematisk litteraturstudie om skrivverktygets betydelse i lågstadiets skrivundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Skrivundervisningen utmanas i skolor runt om i landet och internationellt idag, där handskriften håller på att marginaliseras. I handskriften finns vår identitet som utmanas när digitala verktyg ska användas i skrivundervisningen. LÄS MER
24. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER
25. Kommunikation och interaktion i klassrummet : En intervjustudie om hur samtal kan uppfattas och gestaltas inom lågstadieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Föreliggande intervjustudie syftar till att undersöka samtalets roll och dess innebörd för undervisningen inom grundskolans F-3. Syftet är att bidra med kunskap om kommunikation och interaktion i klassrummet. LÄS MER