Sökning: "idrottsundervisning"

Visar resultat 31 - 35 av 233 uppsatser innehållade ordet idrottsundervisning.

  1. 31. "Visst, det var skit när man var i det, men man har lärt sig väldigt mycket" : En kvalitativ studie på idrottslärares upplevelse av pandemin

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Patrick Jonsson Rapp; [2021]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; IKT; idrottsundervisning; lärarperspektiv; Covid-19;

    Sammanfattning : Covid-19 chockade världen i slutet av 2019 och för att minska smittspridningen tvingades skolorna att övergå till distansundervisning. Undervisning i idrottsämnet, precis som många andra ämnen, fick ändrade förutsättningar och lärarna behövde ställa om från en undervisningsform som till naturen innehåller fysisk kontakt och fysisk närvaro, till att möta sina elever genom en datorskärm. LÄS MER

  2. 32. Specialpedagogiskt stöd i idrottsundervisningen : En undersökning av elevers uppfattningar om det specialpedagogiska stödet i Idrott och hälsa på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Zachrisson; [2020]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; idrottsundervisning; delaktighet; Self-efficacy; tilltro;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om gymnasieelever i behov av särskilt stöd och deras uppfattningar om det stöd de får i idrottsundervisningen samt den delaktighet det ger. Tidigare forskning visar på att elever i behov av särskilt stöd har både positiva och negativa erfarenheter från idrottsundervisningen och att det beror på hur väl anpassningarna är gjorda för att de ska kunna delta. LÄS MER

  3. 33. Religiösa utmaningar i ämnet Idrott och hälsa : En kvalitativ studie om hanteringen av en religiös mångfald i Idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Taner Tanriverdi; [2020]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; idrott och hälsa; skola; religion; interkulturell; interkulturalitet; andrafiering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka idrottslärare på gymnasienivå, som arbetar på olika skolor lokaliserade i områden med varierande grad av kulturell mångfald, gällande deras erfarenheter kring religiösa utmaningar inom ämnet idrott- och hälsa. Studiens frågeställningar är: - Vilka religiösa utmaningar upplever lärarna existerar, i relation till ämnet idrott och hälsa? - Hur hanteras dessa religiösa utmaningar? - Vilka kompetenser anser lärarna vara viktigt vid hanterandet av utmaningar som kan uppstå, och hur kan man se på det utifrån det interkulturella perspektivet?   Metod En kvalitativ metod användes i studien, 4 idrottslärare från 3 olika kommuner intervjuades digitalt. LÄS MER

  4. 34. Psykisk hälsa i idrott & hälsa : Ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elias Lehtonen; [2020]
    Nyckelord :idrott och hälsa; psykisk hälsa; idrottsundervisning; högstadieelever;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa bland barn och ungdomar har under de senaste årtiondena ökat i Sverige.Skolan och ämnet idrott och hälsa har goda möjligheter att undervisa kring psykisk hälsa och därmed främja elevers psykiska välbefinnande. LÄS MER

  5. 35. Teoretisk kunskap i Idrott och hälsa : Innebörden och utförandet av teoretisk kunskap i idrott och hälsa från en idrottslärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Åkesson; [2020]
    Nyckelord :Teoretisk kunskap; idrottsundervisning; skola; lärare; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna undersökning var att belysa vad lärare anser vara teoretisk kunskap på lektioner i ämnet idrott och hälsa, hur de ser sambandet mellan den teoretiska kunskapen och de praktiska förmågorna utifrån lärarnas bakgrund. Frågeställningarna som studien utgått från: Vad anses teoretisk kunskap vara? Hur undervisas teoretisk kunskap på lektionerna? Finns det likheter eller skillnader mellan lärarnas uppfattning av teoretisk kunskap? Metod Metoden för denna studie var kvalitativ i form av intervjuer med fyra lärare i idrott och hälsa. LÄS MER