Sökning: "ikt inom förskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 64 uppsatser innehållade orden ikt inom förskolan.
11. Pedagogernas förhållningssätt gentemot digitaliseringen i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund Den 1 juli 2019 började den nya Läroplan för förskolan (Skolverket 2018) att gälla. I den nya läroplanen fanns ett nytt mål som handlar om digitalisering i förskolan. Målet handlar om att barnen ska få en adekvat digital kompetens. LÄS MER
12. En intervjustudie om förskollärarens behov av kunskap avseende digitalisering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I den nya läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) introduceras utveckling av digital kompetens hos barn som ett viktigt mål. För att uppnå detta mål behövs inte bara digitala verktyg (både hård- och mjukvaror) men också engagerade pedagoger med tillräckligt digital kompetens. LÄS MER
13. Digitala verktyg i förskolan - En komplettering i barns utveckling och lärande : En studie om åtta förskollärares arbete med digitala verktyg tillsammans med barnen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare berättar om sitt användande av digitala verktyg tillsammans med barnen. Som yrkesverksamma pedagoger inom förskolan upplever vi att det finns både positiva och negativa attityder hos pedagoger till användningen av digitala verktyg. LÄS MER
14. Information- och kommunikationsteknik i förskolans värld : "hur ser det ut och hur förhåller sig pedagogerna till digitalisering på förskolan"
M1-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och designSammanfattning : Introduction In the new revised curriculum for preschool the new addition about digitalization has given preschool teachers a special responsibility to use digital tools that stimulate development and learning. A work on digitalization at the preschool does not only mean that the educators must have a digital knowledge but rather a digitalized approach where it is discussed and can meet the children's right to continue to be their own individual. LÄS MER
15. Programmering i förskolan : ett ämnesöverskridande verktyg?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I dagens samhälle går teknologin snabbt framåt. Det är viktigt för individer i samhället att följa med i denna utveckling. För att alla ska ha möjlighet att göra just detta så behöver den grundläggande förståelsen för teknik börja tidigt. Syftet med denna studie är att undersöka programmeringens plats i dagens förskola. LÄS MER