Sökning: "ikt inom förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade orden ikt inom förskolan.

  1. 16. IKT-verktyg: spelmaskin eller pedagogiskt redskap? : - En kvalitativ studie om hur IKT-verktyg används i det språkutvecklande arbetet inom förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Rytenberg; Jennie Åhman; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; specialpedagog; sociokulturella teorin; IKT-verktyg; språkutveckling; kvalitativ intervju.;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka förskollärares och specialpedagogers uppfattningar av att arbeta med IKT som pedagogiskt verktyg i det språkutvecklande arbetet med barn i förskolan. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie med utgångspunkt i två delstudier vilka undersöker förskollärares respektive specialpedagogers uppfattningar av att arbeta med IKT som språkutvecklande pedagogiskt verktyg. LÄS MER

  2. 17. En kvalitativ studie i förskolan om pedagogernas förhållningssätt till IKT med lärplattan som fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Christensen; Maria Evander; [2019]
    Nyckelord :Förhållningssätt; IKT; Lärplatta; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Eftersom vi står inför en revidering av förskolans läroplan som träder i kraft den 1 juli 2019 vilket bland annat innebär att barnen ska ges möjlighet att utveckla adekvat digital kompentens. Därför har syftet med vår studie varit att ta reda på hur pedagogernas förhållningssätt är till IKT/lärplattan i förskolan och vilka olika faktorer som påverkar användandet i verksamheten. LÄS MER

  3. 18. Den fysiska boken – vilken betydelse har den? : En undersökning för att se hur arbetet med böcker sker i förskolan bland de äldre barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sandra Johannesson; [2019]
    Nyckelord :Picture book; language development; preschool; preschool teacher; digital tools.; bilderboken; språkutveckling; förskolan; förskollärare; digitala verktyg.;

    Sammanfattning : Technology increase in preschool and initiate become a ordinarly event for the children, this while as the books space possibly reduces and gets taken over by the digital. The intention with this investigation is to find out preschool teacher´s view on the physical book, in this case the picture book in a physics form. LÄS MER

  4. 19. En kvalitativ studie om förskollärarens användande av digitala verktyg för att utveckla flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Andersen; Aleksandra Lagerbratt; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskollärare; förskolan; digitala verktyg; språkutveckling;

    Sammanfattning : Inledning Studien har sitt fokus i hur digitala verktyg används i förskolor för att utveckla språket hos flerspråkiga barn. Flerspråkighet och digitala verktyg är två växande ämnen i dagens samhälle. Båda ämnena är viktiga att lyfta och skapa sig mer kunskap och förståelse omkring. LÄS MER

  5. 20. Att förstå, kunna och vilja arbeta med teknik i förskolan : En kvalitativ studie om fyra förskollärares förutsättningar för teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marianne Gallardo; Krestina Persson; [2018]
    Nyckelord :teknik; teknikundervisning; förskola; förskollärare; IKT;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan finns tre mål som rör ämnet teknik. Forskning visar dock att förskolor behandlar ämnet teknik mer eller mindre omfattande ute i verksamheterna. LÄS MER