Sökning: "ikt inom förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 64 uppsatser innehållade orden ikt inom förskolan.
21. IKT i matematikundervisningen : En litteraturstudie om elevers matematiklärande i skolår F-3.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Informations- och kommunikationsteknik (IKT) har successivt ökat under de senaste åren och blivit en större del i skolans matematikundervisning. Kombinationen IKT och matematik är inte speciellt utforskat, vilket vi ställer oss frågade till eftersom digitala verktyg upptar en större del i läroplanen. LÄS MER
22. ”Vi lever i en digitaliserad värld, och förskolan ska följa utvecklingen” : - En enkätstudie om pedagogers attityder till IKT och Läroplanen 2018
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : I detta examensarbetet diskutera vi vikten av IKT i förhållande till pedagogernas kunskap och attityder inom den svenska förskolan. IKT står för informations- och kommunikationsteknik och blir mer och mer en självklarhet inom förskolan. LÄS MER
23. Läroplattan som resurs för specialpedagogiken i förskolan : Hur och till vad används läroplattan för barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie kommer vi undersöka hur läroplattan används i förskolan inom specialpedagogiken. Vi har fördjupat oss i hur barn med särskilda behov kan använda läroplattan för att underlätta sin vardag på förskolan. Studien belyser även vad förskollärarna har för inställning till att använda läroplattan i förskolan. LÄS MER
24. IKT i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser av IKT som verktyg för språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Denna studie är en kvalitativ intervjustudie som undersöker förskollärares upplevelser och tankar kring IKT som pedagogiskt verktyg i arbetet med språkutveckling i förskolan och hur detta kan påverka den pedagogiska utformningen i verksamheten med barnen. Metoden består av en kvalitativ forskningsstrategi baserad på semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER
25. Inte ett ämne men ett förhållningssätt : en studie om hur pedagoger uppleverarbetet med digitala verktyg i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Digitala verktyg/Informations- och kommunikationsteknik (IKT) är ett aktuellt område som är i ständig utveckling. Denna utveckling tycks dock ha stannat av inom förskolans verksamhet där det i nuvarande läroplan (Läroplan för förskolan 98 rev. 2016) inte finns några tydliga mål som berör digitala verktyg/IKT. LÄS MER