Sökning: "implementeringsteori skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden implementeringsteori skolan.

  1. 6. Hållbar undervisning? : En kvalitativ studie om lärares förutsättningar för att implementera undervisning för hållbar utveckling i samhällskunskapsämnet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Helena Olsson; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; undervisning för hållbar utveckling; skola; undervisning; samhällskunskap; lärare; implementeringsteori;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka lärares förutsättningar för att implementera undervisning för hållbar utveckling i ämnet samhällskunskap. Undersökningen har sin bakgrund i internat-ionella och nationella dokument där undervisning för hållbar utveckling framhålls som ett verk-tyg för att uppnå en hållbar utveckling och något som ska genomsyra all undervisning. LÄS MER

  2. 7. Rektors styrning av studie- och yrkesvägledningen på grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Antonio Andersson Galvao; Robert Serholt; [2017]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; Rektor; Implementering; Grundskola; Styrning;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning är ett frågetecken för en del människor, vi som blivande studie och yrkesvägledare har märkt detta i konversation med människor vi möter. Hur studie- och yrkesvägledningen styrs och organiseras är något som vi inte hittat tidigare forskning kring. LÄS MER

  3. 8. Implementeringsproblematik i religionskunskap : En kvalitativ studie med lärare i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Andersson; Emma Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Implementeringsteori; lärare; religionskunskap.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning i länderna Sverige, Norge, USA och England lyfter fram att det finns implementeringsproblem i religionskunskap för lärare. Därför syftar studien till att undersöka hur lärare upplever utmaningar med religionsundervisning i skolan, utifrån en implementeringsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 9. Skolfrånvaro i Halmstad kommun : En kvalitativ studie om hur rektorer för högstadiet uppfattar och hanterar skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Alma Karic; [2016]
    Nyckelord :Secondary schoolers; school absenteeism; street-level bureaucraty; school culture; integrated school; Högstadieelever; skolfrånvaro; närbyråkrati; skolkultur; integrerad skola;

    Sammanfattning : I Sverige gäller skolplikt för alla barn från sex år upp till 18 år. Trots skolplikten är det ändå en betydande del av barn och unga 6-17 år som är frånvarande från skolan i större eller mindre omfattning. I Skollagen inklusive skolplikten finns en inbyggd strävan efter likvärdig utbildning för samtliga barn i Sverige. LÄS MER

  5. 10. Framgångsfaktorer vid strategiimplementeringexemplet grönt byggande, Skanska

    M1-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE); KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Christoffer Hallersbo; Robert Svahn; [2011]
    Nyckelord :Holistic; Life cycle perspective; Good cooperation; Helhetssyn; Livscykelperspektiv; God förändringsbenägenhet;

    Sammanfattning : Grönt byggande ligger i tiden och är en av framtidens nyckelfaktorer för konkurrenskraft och samhällsansvar i byggindustrin. För att lyckas ser dock vi en avgörande betydelse i att grönt förankras i hela organisationen samt att en grundläggande förståelse skapas. LÄS MER