Sökning: "syfte med filmvisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden syfte med filmvisning.

  1. 1. Att använda film i teknikundervisningen på högstadiet

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Talal Alkabra; Skena Abbas; [2023]
    Nyckelord :Film; digitala verktyg; teknikämne; högstadiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är ett examensarbete som inriktar sig på att undersöka hurlärare ser på film som metod under teknikundervisningen för högstadienivå,och hur lärarna använder film som en del av deras undervisning ocharbetsmetod.Teknikämnet är ett både brett och numera obligatoriskt skolämne som harförändrats över tid, tekniklärare behöver lång tid för att planera sinalektioner inom alla områden som undervisas i inom ämnet. LÄS MER

  2. 2. Boksamtal i modersmålsundervisning: effekter på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nareman Bader; Tagrid Salim; [2023]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsundervisning; boksamtal; skönlitteratur; läsförståelse; ordförråd; ordförståelse; textanalys; Chambers; filmvisning; interaktivt arbete.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om boksamtal av skönlitterära böcker bidrar till en bättre textförståelse samt språk- och läsutveckling i modersmålsämnet. Fokuset har varit på hur arbetet med lustfyllda metoder kan ge elever möjligheten till att utveckla sitt modersmål, men även vilket intresse de visar för skönlitteratur och filmvisning av den lästa boken. LÄS MER

  3. 3. Användning av film som stöd i matematikundervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanaa Alsibai; Hussameddin Elalan; Jehad Mohammad; [2022]
    Nyckelord :Film; matematik; multimodala; synsätt.;

    Sammanfattning : I detta arbete har vi arbetat med hur åtta verksamma lärare ser på film i matematikundervisningen. Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur några verksamma, undervisande lärare ser på filmvisningen på högstadiets matematiklektioner. LÄS MER

  4. 4. Lärares användning av film som medierande redskap i samhällskunskapsundervisning i årskurs 4–6 : En studie som belyser spelfilmen som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Film; samhällskunskap; undervisning; didaktik; mediering; filmpedagogik; samtal; pedagogiska verktyg.;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar film som ett medierande redskap i undervisning av samhällskunskap i mellanstadiet. Studiens syfte är att visa hur spelfilm kan användas som ett redskap för att nå lärande och utveckling. Studiens empiri har samlats in via en kvalitativ metod i form av intervjuer med samhällskunskapslärare som arbetar i årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. Film som didaktiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tamara Cifuentes Nunez; Dominika Takacova; [2019]
    Nyckelord :Dokumentärer; Film i historieundervisningen; Historiebruk; Historiemedvetande; Källkritik; Spelfilmer;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att ta reda på hur lärare använder film som didaktiskt verktyg i klassrummet på grundskolan 7–9. Film är så pass populär och närvarande i elevernas liv utanför skolan att den konkurrerar med skolan om uppmärksamhet. Lärarna som vi intervjuade pratade om fördelar med att visa film i historieundervisningen. LÄS MER