Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Grundskolerektorers arbete med vägledning i vid bemärkelse

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Niklasson; Gabriella Trankvist; [2020]
    Nyckelord :rektor; Planering; Organisering; Målsättning; Vid vägledning;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i det vida perspektivet är enligt forskning viktigt för elevers ökade valkompetens. Under utbildningen och vid extraarbete har vi som författare till studien uppmärksammat att ett stort fokus läggs på den snäva vägledningen och att ansvaret till stor del läggs på den enskilda vägledaren och således inte blir hela skolans ansvar. LÄS MER

  2. 2. Statushöjande styrmedel inom skolan. En studie om förstelärarreformens förutsättningar att lyckas

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Julia Falkenberg; [2019-02-01]
    Nyckelord :implementeringsteori; närbyråkrater; förstelärarreformen;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att öka förståelsen för vilka förutsättningar professionsutvecklande styrmedel inom skolan, i detta fall förstelärarreformen, kräver för att vara framgångsrika och uppfylla de politiskt uppsatta målen. Den syftar även till att öka förståelsen för hur olika förutsättningar hänger ihop med varandra och med att implementera en professionsutvecklande policy inom skolan. LÄS MER

  3. 3. De osynliga flickorna : En kvalitativ studie av hur vetenskaplig kunskap om flickors ADHD implementeras i den pedagogiska praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jill Hansen; Mattias Jakobsen; [2019]
    Nyckelord :ADHD; flickor; inkluderande lärmiljö; genusteori; samverkan; styrkedjan; vetenskaplighet; beprövad erfarenhet; formulerings- och realiseringsarena;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har vi, utifrån en kvalitativ ansats där vi använt implementeringsteori som analysinstrument, studerat hur vetenskaplig kunskap implementeras i pedagogisk praktik med utgångspunkt från flickor med ADHD. Vi har studerat skolans styrkedja i en mindre kommun i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Styrning och ledning av studie- och yrkesvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Andersson; Tina Backhaus; [2019]
    Nyckelord :Grundskolerektorer; Implementering; Skolverket; Studie- och yrkesvägledning; Styrning;

    Sammanfattning : Forskning visar att rektorer inte tar sitt ansvar att organisera studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar. Syftet med denna studie är därför att beskriva hur grundskolerektorer implementerar Skolverkets allmänna råd gällande styrning och ledning av studie- och yrkesvägledning, så att de uppfyller kravet på att studie- och yrkesvägledning är hela skolan ansvar. LÄS MER

  5. 5. Barnkonventionen uppmärksammas främst på barnkonventionens dag : Lågstadielärares erfarenheter kring implementeringen av FN:s konvention om barnets rättigheter inom skolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Josefin Vesterlund; [2019]
    Nyckelord :FN:s konvention om barnets rättigheter; barnets rättigheter; skola; lärare; implementeringsteori; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få en kvalitativ uppfattning av lärares erfarenheter av barnkonventionens implementering i skolan. Genom kvalitativa intervjuer med 11 lågstadielärare i årskurs 1-3 undersöks skolans implementering av barnets rättigheter. LÄS MER