Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från barnbok till värdegrund -En motivstudie om huruvida en populär skönlitterär barnbok, Handbok för superhjältar- del 6:Utan hopp, kan bidra med grund för värdegrundsarbete i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Marika Ekholm; [2021]
    Nyckelord :Values; fiction; curriculum; motif; indirect characterization; children’s literature; text analysis; pedagogy; Värdegrund; skönlitteratur; läroplan; motiv; indirekt karakterisering; barnlitteratur; textanalys; pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze a children’s book to examine if it is a useful tool for teachers to use while working with the set values that the Swedish curriculum deems central to education. In order to create such a tool, a survey was made to ascertain what books are currently popular among Swedish children in the age range of 6-9, and the using indirect characterization and the literary concepts of theme and motif as a method, the goal has been to determine whether this book is suitable for working with questions that are related to the aforementioned values. LÄS MER

  2. 2. Narrativa strukturer i videospelet God of War : Ett utforskande av möjligheten att använda svenskämnets litterära analysverktyg i en spelanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Helena Karlsson Pacheco; [2020]
    Nyckelord :Narratologi; reader-response; textuniversum; narrativ fantasi; videospel; litteraturundervisning; svenska;

    Sammanfattning : Det finns i skrivande stund en ökad efterfrågan på videospel i litteraturundervisningen i svenskämnet. För att inkluderingen ska ske friktionsfritt underlättar det att kunna använda analysverktyg som redan är vedertagna för svensklärare. LÄS MER