Sökning: "individanpassning vuxenutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden individanpassning vuxenutbildning.

  1. 1. Vuxenpedagogikens roll inom kommunal vuxenutbildning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Alia-Maria Delgado; [2022-10-19]
    Nyckelord :pedagogik; vuxenutbildning; individanpassning; vuxenpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka vuxenpedagogikens roll inom den grundläggande kommunal vuxenutbildningen. Vad är vuxenpedagogik enligt lärare och rektorer inom den grundläggande kommunala vuxenutbildningen och hur arbetar lärarna utifrån det, hur sker individanpassning, vilket stöd får lärarna och vad tillför ett vuxenpedagogiskt perspektiv den grundläggande kommunala vuxenutbildningen? Teori: För att få svar på de frågeställningar som jag har, utgick jag från kognitivistiska och sociokulturella referensramar, men även utgått från transformativt lärande och situerat lärande, eftersom de fokuserar på lärande och förhåller sig olika till frågan om erfarenheter och kontexter. LÄS MER

  2. 2. Myntets baksida : Konsekvenser av kraven på flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen – en didaktisk analys

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sanna Hillerdal; [2022]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; digitalisering; individualisering; flexibilitet i undervisning;

    Sammanfattning : Problemet i denna studie handlade om hur lärare inom vuxenutbildningen hanterar kravenpå flexibilitet och individanpassning av undervisningen i relation till digitalisering. Studienssyfte var att med utgångspunkt i styrdokumentens krav på flexibilitet och individanpassning,fördjupa kunskapen om vad digitaliseringen inom vuxenutbildning innebär för undervisningoch lärarnas didaktiska förståelse. LÄS MER

  3. 3. Individen i fokus En studie om att synliggöra individanpassningsstrategier inom kommunala vuxenutbildningens grundläggande och gymnasiala kurser

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pirjo Thorson; [2021-10-08]
    Nyckelord :andragogik; differentierad undervisning; onlineundervisning; praktikarkitekturer; praktisk filosofi; ariationsteoretisk undervisning; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens syfte är att synliggöra lärares individanpassningsstrategier och att utröna möjligheter och svårigheter för individanpassning i vuxenutbildningens teoretiska kurser på grundläggande och gymnasial nivå. Studien ingår i skolans utvecklingsarbete med målet att införa ett kollegialt utbyte av strategier för individanpassning genom lektionsbesök och reflekterande samtal. LÄS MER

  4. 4. Från gymnasiesärskolan till ett komvux för alla : En kvalitativ studie om elevers erfarenheter av att studera i olika skolformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Blomquist; [2021]
    Nyckelord :vuxenutbildning; specialpedagogik; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : För att skapa bättre förutsättningar för elever som har gått i särskolan att fortsätta studera som vuxna är komvux som särskild utbildning sedan 2020 en del av komvux. Eleverna kan också söka reguljära kurser på grund- och gymnasienivå. LÄS MER

  5. 5. En specialpedagogisk analys av lärarens framställningar om hur kartläggning av nyanländas förkunskaper används i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lien Tran; Monicka Odenslätt; [2018]
    Nyckelord :mapping; co-operation; immigrant; newly arrived; Vuxenutbildning; kartläggning; svårigheter; integration; kort skolbakgrund; analfabeter;

    Sammanfattning : Syftet är att analysera hur lärare arbetar med kartläggning i undervisningen bland nyanlända elever med kort eller ingen skolbakgrund i vuxenutbildningen, samt hur kartläggningen används i undervisningen. Syfte är dessutom att undersöka hur samverkan fungerar mellan elev och lärare samt mellan lärare och andra professioner. LÄS MER