Sökning: "infrastruktur för lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden infrastruktur för lärande.

  1. 11. Ecological Sustainability Potential for Cloud solutions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Julia Engström; Anna Söderling; [2020]
    Nyckelord :Cloud solutions; Ecological sustainability; Communities of practices; Cloudlösningar; Ekologisk hållbarhet; Praxisgemenskaper;

    Sammanfattning : First and foremost, this is a Master Thesis from two students at The Royal Institute of Technology, graduating with a Master in Science and Education. The thesis is investigating the development potential in intersection between cloud solutions, ecological sustainability and education. LÄS MER

  2. 12. Dyslektiska studenters situation vid påtvingad distansundervisning under Covid-19 : En fallstudie om hanteringen av distansundervisning för dyslektiska studenter under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Rahwa Awet; [2020]
    Nyckelord :Arbetssystem; digital infrastruktur; digitala lässtrategier; dyslexi; e-lärande;

    Sammanfattning : Covid-19 innebar en hastig övergång från fysisk klassrumsundervisning till digitalt e-lärande på distans och det kunde innebära svårigheter för högskolestudenter med dyslexi. Uppsatsens syfte var att belysa situationen för dyslektiska studenter utifrån de upplevelser lärare, studiesamordnare och studenter med dyslexi haft med övergången från klassrumsundervisning till obligatoriskt e-lärande på distans i samband med Covid-19. LÄS MER

  3. 13. BEDÖMNING AV TEXT PÅ PAPPER ELLER SKÄRM En studie av hur en bedömningspraktik påverkas av huruvida elevtexter läses från papper eller skärm

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Erik Winerö; [2019-09-30]
    Nyckelord :Digitala nationella prov; provsystem; datorstödd bedömning TEA ; sambedömning; kollegialt lärande; Communities of Practice CoP praxisgemenskaper; infrastruktur och affordans;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en studie av en bedömningspraktik vid nationella prov i engelska, och hur denna påverkas av huruvida lärarna bedömer elevtexter utskrivna på papper eller från skärm. Enligt riksdagsbeslut skall från och med hösten 2018 skrivdelar vid nationella prov genomföras på en digital enhet med låst skrivyta och elevsvar skall anonymiseras. LÄS MER

  4. 14. Från A till B på ett hälsofrämjande sätt med aktiv mobilitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Lorita Mohajer Soltani; [2019]
    Nyckelord :Physical activity; active mobility; cycling; walking; chronic diseases; Fysisk aktivitet; aktiv transport; cykling; gång; kronisk sjukdom;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna litteraturstudie har avsikten att belysa faktorer kring aktiv mobilitet, här avses cykling och gång och hur dessa aktiviteter kan bidra till en ökad folkhälsa. Aktiv mobilitet är en form av måttlig fysisk aktivitet, där metabolisk ekvivalent (MET) anses vara över 3. LÄS MER

  5. 15. Det digitaliserade klassrummet : En kvalitativ och kvantitativ studie hur digitala verktyg kan vara ett hjälpmedel för elevers kunskapsutveckling ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Raz Mohamad; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalt lärande; grundskola; utbildning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om högstadieelever anser att digitala verktyg kan vara ett hjälpmedel i deras kunskapsutveckling samt hur digitala verktyg kan öka aktiviteten i klassrumssituationer. Vidare syftar studien till att undersöka vilka problem och möjligheter som eleverna uppfattar finns när digitala verktyg används för deras kunskapsutveckling samt i klassrumssituationer. LÄS MER