Sökning: "inköpare"

Visar resultat 11 - 15 av 91 uppsatser innehållade ordet inköpare.

  1. 11. Applying Purchasing Category Management on a purchasing department to increase its performances : A case study with a luxury automotive manufacturer

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Victor Erik Vincent Cardenas; [2021]
    Nyckelord :Supply-chain; Purchasing; Purchasing Category Management; Purchasing performance; Automotive Manufacturer;

    Sammanfattning : Nowadays, manufacturing companies compete as much with their products as with their supply-chain. Within the overarching stages of supply-chain, purchasing is a process that responds to the organizations needs of acquiring raw materials, components and semi-finished products in order to enable the execution of operations. LÄS MER

  2. 12. Evaluating User Engagement and Usability in an IT Sustainability Impact Assessment Tool : A Qualitative Study with IT Procurement Officers

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :David Nylander; [2020]
    Nyckelord :UX; User Centered Design; Usability; User engagement; Sustainability; Qualitative study; IT Procurement; IT Procurement Officers; IT Procurement Assessment Tool;

    Sammanfattning : As electronic waste and unsustainable Information- and communication product consumption is a growing global problem, more effective tools are required for people and businesses to measure and improve their social and environmental impacts. The Agenda 2030 plan for sustainable development addresses this issue and calls for proper and safer treatment of material extraction, recycling and disposal. LÄS MER

  3. 13. Att leka tre är inte alltid lätt : En kvalitativ studie om mellanhandens roll vid bevarande av engagemang när individen i relationen frekvent byts ut.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gabriella Höglund; Elisabeth Sahlén; [2020]
    Nyckelord :Engagemang; affärsrelationer; mellanhandens roll; trepartsförhållande; social interaktion; värdeskapande aktiviteter.;

    Sammanfattning : Forskning har på senare år förskjutits från ett dyadiskt fokus till att försöka fånga dynamiken i bredare nätverk. Trepartsförhållanden, en relation som består av tre parter har därför blivit aktuellt inom forskningen. LÄS MER

  4. 14. Användning och utveckling av digitala administrativa system för skogsentreprenörer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Elin Hultén; Martina Johansson; [2020]
    Nyckelord :Digital; system; forest; forest entrepreneur; development; Digital; system; skog; skogsentreprenör; utveckling;

    Sammanfattning : Idag är applikationer, program och system såväl i datorer som i mobiler ständigt närvarande i våra liv. Digitala system används av flertalet olika branscher, bland annat skolan, fastighetsbranschen och inom skogsbranschen. Flera skogliga företag och föreningar har idag utvecklat egna digitala system för att sköta deras administration. LÄS MER

  5. 15. E-handelns påverkan på lokala marknader & detaljhandels skiftet - En kvalitativ fallstudie om hur den förändrade konkurrensen påverkar olika lokala marknader hos Ljusexpertens butiker och om framtida strategier för att nå digital natives.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Navid Ghate; Iskander Sriha; [2019-06-20]
    Nyckelord :E-handel; detaljhandel; digital natives; showroomers; lokalmarknad; heminredningsbranschen; prismatchning; likformiga priser.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att beskriva hur den förändrade konkurrensen har påverkat detaljhandeln inom segmentet belysning, samt hur företagen planerar inför framtida förändringar hos konsumenters beteende. Studien utgår från två frågeställningar för att besvara syftet, ” Hur har E-handeln påverkat butikerna på olika lokala marknader?” och ”Vad är butikernas framtida strategier för att nå den ökade andelen av ’digital natives’?”. LÄS MER