Sökning: "inkludering i skolan"

Visar resultat 26 - 30 av 773 uppsatser innehållade orden inkludering i skolan.

  1. 26. Inkludering börjar i oss själva

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Linda Ebbegård; Victoria Elmstedt; [2023]
    Nyckelord :inkludering inkluderande undervisning lärares förståelse systemteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien har för avsikt att att bidra med kunskap om hur skolans aktörer förstår inkludering utifrån sitt uppdrag/sin roll. Lindqvist och Nilholm (2014) samt Swärd och Reichenberg (2020) menar att inkludering och hur lärare väljer att arbeta med inkludering är mångdimensionellt. LÄS MER

  2. 27. Pedagogers upplevelser av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer : - Inkludering, svårigheter, anpassningar och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Lång; Sanna Mattsson Wallin; [2023]
    Nyckelord :NPF; svårigheter; inkludering; anpassningar; sociala situationer;

    Sammanfattning : Vårdadshavare till barn med olika NPF - diagnoser (Neuropsykiatriska funktionsvariationer) har i flera debatt artiklar i dagspressen lyft sina barns svårigheter att klara av skolan. Syftet med den här studien var att undersöka pedagogernas upplevelser kring elever med NPF. LÄS MER

  3. 28. Händerna i marken och fötterna i luften : En intervjustudie beträffande hur några lärare och speciallärare uppfattar begreppet särskilt begåvade elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Axtelius; [2023]
    Nyckelord :Högpresterande; identifiering; inkludering; specialpedagogik; särskilt begåvad.;

    Sammanfattning : Axtelius, Maria (2022). Händerna i marken och fötterna i luften. En intervjustudie beträffande hur några lärare och speciallärare uppfattar begreppet särskilt begåvade elever. Speciallärarprogrammet språk-, läs-, och skrivutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 29. Grundskollärares inkludering av dialogisk högläsning i undervisningen. : En intervjustudie om hur grundskollärare undervisar och arbetar med dialogisk- och traditionell högläsning i årskurs 1–3.

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Vesterberg; [2023]
    Nyckelord :Vocabulary; Dialogical Reading; Text conversation.; ordförråd; dialogisk högläsning; textsamtal;

    Sammanfattning : Elever utvecklas i alla ämnen genom ett gott ordförråd. Bristande ordförråd kan leda till att elever tappar kunskaper både i skolan och vardagen. Dialogisk högläsning erbjuder elever i alla åldrar möjlighet att diskutera och reflektera över texters innehåll. LÄS MER

  5. 30. Fritidshemmets inkludering i arbetet med att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa : Fast man är liten är man minst lika viktig som en stor - Nalle Puh

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Doverhag; Mia Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Mental illness; preventive work; student health team; School-age educare; Health promoting work; cooperation.; Psykisk ohälsa; förebyggande arbete; elevhälsan; fritidshem; hälsofrämjande arbete; samverkan;

    Sammanfattning : School-age educare centers have an important environment where children spend a significant part of their time. The school-age educare center’s preventive work is based on different methods and strategies.An integrated and inclusive pedagogy promotes positive relationships between children and increases their sense of belonging. LÄS MER