Sökning: "inkludering i skolan"

Visar resultat 26 - 30 av 551 uppsatser innehållade orden inkludering i skolan.

  1. 26. Utomhuspedagogikens natur- en kvalitativ studie om hur lärare i årskurserna 1-3 använder naturen som ett utvidgat klassrum.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sofie Larsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; upplevelser; sinnen; inkludering; exkludering; motorik; hälsa; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolan ska vara en likvärdig plats för eleverna att främja sociala relationer, kunskap och eget ansvar. Vidare ska skolan bidra till elevernas möjlighet till utveckling och lust att lära (Skol- verket, 2018). LÄS MER

  2. 27. Inkludering i ämnet religionskunskap i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Josef Ahmad; Haris Alihodzic; [2019]
    Nyckelord :Religionskunskap; inkludering; inkluderande undervisning; delaktighet; likvärdighet; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; grundskola;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker elever respektive lärares upplevelser av inkludering inom ämnet religionskunskap i den svenska grundskolans senare år. Undersökningen baseras på en kvalitativ studie som riktar sig till ämneslärare i religionskunskap samt en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning som riktar sig till elever i högstadiet. LÄS MER

  3. 28. Establishing requirements for a gamified digital math tool in a South African township primary school : A case study based on gamification and interaction design

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS); KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emelie Bergström; Aleks Durowicz; [2019]
    Nyckelord :Interaction design; gamification; digital education; South African education; resource distribution;

    Sammanfattning :  This project is based on the desire to increase the understanding and knowledge of digital resource usage within the math education in South African townships. Digital education is considered to facilitate solutions for current shortcomings, yet knowledge and experience of the local circumstances are vital for successful implementation. LÄS MER

  4. 29. Trygga rum och digitalt musikskapande. Fyra kvinnors upplevelser av att vara i ett kvinno- och transseparatistiskt rum och arbeta med musikproduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Matilda Westergren; [2019]
    Nyckelord :Digitalt musikskapande; musikproduktion; kvinno- och transseparatistiska rum; trygga rum; könsuppdelad undervisning; normkritisk pedagogik; inkludering; trygghet Music production; gender separate spaces; safe spaces; safety; norm-critical pedagogy; gender segregation. Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka fyra kvinnors upplevelser av att vara i ett kvinno- och transseparatistiskt sammanhang och att där studera och arbeta med digitalt musikskapande. För de fyra informanterna har det separatistiska sammanhanget upplevts som ett tryggt rum. LÄS MER

  5. 30. "Om man nu ska ta fritidshemmet på allvar": En fallstudie om komplexiteten i att bedriva inkluderande fritidshemsundervisning för en flerspråkig elevgrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Niclas Gustavsson; Katja Sjösten Öding; [2019]
    Nyckelord :Dilemma; Flerspråkighet; fritidshem; Grupp; inkludering; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2015) visar att var femte elev som går i svensk skola är berättigad modersmålsundervisning. Sverige är alltså ett land med många andraspråkstalare. Trots detta finns det ingen forskning som har berört att göra fritidshemsundervisning inkluderande i en flerspråkig elevgrupp. LÄS MER