Sökning: "inkludering i skolan"

Visar resultat 36 - 40 av 773 uppsatser innehållade orden inkludering i skolan.

  1. 36. Exploring Swedish Values : A Comparative Study of Perspectives among International and Swedish Students in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elise Johansson; [2023]
    Nyckelord :Swedish values; nation branding; public diplomacy; soft power; intercultural communication; Swedish Institute; Svenska värderingar; nation branding; offentlig diplomati; mjuk makt; interkulturell kommunikation; Svenska institutet;

    Sammanfattning : This thesis examines Swedish values from the perspectives of international and Swedish students residing in Sweden, with the collaboration of the Swedish Institute—a public agency focused on enhancing Sweden’s global image and attractiveness to researchers, students, and talents. The research explores the field of nation branding, public diplomacy, and soft power. LÄS MER

  2. 37. Moving Beyond Two Dimensions : An Evaluation of Four Different Three-Dimensional Locomotion Interfaces for Virtual Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Erik Meurk; [2023]
    Nyckelord :virtual reality; locomotion; three dimensional; virtuell verklighet; rörelse; tre dimensioner;

    Sammanfattning : This paper presents a comparative evaluation of four 3D locomotion interfaces in virtual reality: Slider, Teleport, Point & Tug, and Arm-Cycle. The study employed a mixed methods approach to assess their performance using a token-collecting task in a virtual environment with obstacles, focusing on efficiency, spatial awareness, usability, task load, presence, and cybersickness. LÄS MER

  3. 38. Barn i behov av särskilt stöd : - Och deras rätt till en likvärdig utbildning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Lennerskans; Fauzia Abdulkadir Said; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; barns lärande; sociokulturellt perspektiv; semistukturerade intervjuer samt stödinsatser och strategier;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats var att öka kunskapen om vilka stödinsatser och strategier pedagoger använder sig av för att möjliggöra lärandet och inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan. För att undersöka syftet användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare och sju barnskötare deltog. LÄS MER

  4. 39. Planerade Utomhuspedagogiska aktiviteter i fritidshemmet : För en bättre inkludering av elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Luisa Lindkvist Gómez; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; elev; särskilt stöd; utomhus; aktiviteter; uppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att tillämpa aktionsforskning som ett när- och deltagarorienterat arbetssätt för att implementera planerade utomhuspedagogiska aktiviteter. Detta för att studera huruvida utomhuspedagogiska aktiviteter kan gynna en bättre inkludering samt försöka få en uppfattning av inkludering från elever i behov av särskilt stöd på fritidshemmet. LÄS MER

  5. 40. Främjande av engagemang och medvetenhet kring aktieinvestering : En studie om den digitala plattformens roll i att främja kunskap om aktiemarknaden bland unga vuxna

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Annie Dang; Nora Gullberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Saving has always been of significant importance for several reasons. One of the reasons is coping with financial difficulties in the event of illness or unemployment. Stock investment provides an alternative to keeping the money in a savings account, and one of the most attractive benefits is the possibility of higher returns [1]. LÄS MER