Sökning: "inkludering nyanlända elever"
Visar resultat 11 - 15 av 133 uppsatser innehållade orden inkludering nyanlända elever.
11. Inkludering av nyanlända elever i ordinarie klassrum i utsatta områden : En kvalitativ etnografisk studie
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
12. Fritidshemmet- nyckeln i nyanlända elevers inkluderingsprocess : Fritidspedagogers beskrivning av sin och fritidshemmets roll i nyanlända elevers inkluderingsprocess
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidspedagoger beskriver sin och fritidshemmets roll i de nyanlända elevernas inkluderingsprocess. Studien undersöker även vilka metoder de använder i inkluderingsprocessen, samt vilka hinder de möter. LÄS MER
13. Utmaningar lärare möter med att inkludera nyanlända elever i ämnet SO i årskurs 5–6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar lärare möter med att inkludera nyanlända elever i ämnet SO och dess lösningar. Studiens frågeställningar är: Hur anpassar SO-lärare sin undervisning till nyanlända elever i klassrummet? Vilka utmaningar möter lärare med att inkludera nyanlända elever i ämnet SO? Vilken fortbildning erbjuds SO-lärare, för att kunna inkludera nyanlända elever? De teorier som används är det sociokulturella perspektivet och läroplansteori. LÄS MER
14. Inkluderingsarbetet i fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om inkludering av nyanlända elever på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärarna arbetar med inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet. Studiens forskningsfrågor undersöker vilka arbetssätt som deltagarna använder sig av vid inkluderingen av nyanlända elever samt vilka möjligheter och utmaningar de upplever med inkluderingen. LÄS MER
15. Från Språkintroduktion till ett nationellt program : Nyanlända elevers upplevelser av sociala förutsättningar och stöttning i förberedelseundervisning och på nationellt program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Studien handlar om nyanlända elevers upplevelser på Språkintroduktionsprogrammet (Sprint) och på ett nationellt program. Syftet är att förmedla före detta elevers erfarenheter av sociala förutsättningar på Språkintroduktionsprogrammet och på ett nationellt program på gymnasiet. LÄS MER