Sökning: "inkludering nyanlända elever"
Visar resultat 16 - 20 av 133 uppsatser innehållade orden inkludering nyanlända elever.
16. Nyanlända, inkludering och samverkan i fritidshemmet : Etnografisk studie om inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet samt samverkan mellan nyanlända föräldrar och fritidslärar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to investigate what methods are most effective in including newly arrived students in the after–school program. But also how bad cooperation between the newly arrived parents and teacher can affect the newly arrived students' school attendance. LÄS MER
17. Speciallärares och lärares perspektiv på nyanlända elevers lärande i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Midhat, Avin (2022). Speciallärares och lärares perspektivet på nyanlända elevers lärande i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER
18. Läsinlärning och inkludering : en kvalitativ studie om lärares arbete kring läsinlärning och inkludering av nyanlända elever i F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sverige har under de tre senaste decennierna blivit ett alltmer mångkulturellt land till följd av globalisering, migration och krig. De stora flyktingvågorna har medfört stora förändringar för det svenska skolsystemet. LÄS MER
19. Inkludering och undervisning av nyanlända elever i religionsämnet : en intervjustudie utifrån ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : De senaste årens stora flyktingvågor har en stor påverkan på skolan och idag har många skolor samt lärare erfarenheter av att ta emot nyanlända elever. Dessa elever kommer från olika länder med olika kulturer, religioner och utbildningssystem. LÄS MER
20. Att anpassa skrivundervisningen i svenska som andraspråk efter alla elevers behov och förutsättningar : En kvalitativ studie om svenska som andraspråkslärares hantering av språklig heterogenitet i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur åtta lärare i svenska som andraspråk på högstadiet arbetar framför allt i skrivundervisningen utifrån andraspråkselevernas varierande behov och förutsättningar. Differentierad undervisning diskuteras i samband med detta som ett arbetssätt att jobba utifrån elevernas olikheter, samtidigt som alla elever hålls inkluderade i samma kunskapsområde. LÄS MER