Sökning: "inklusion en skola för alla"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden inklusion en skola för alla.
1. Akademiska pauser och dess inverkan i klassrummet : En litteraturstudie som jämför lågintensiva och medel- eller högintensiva aktiviteter i skolan.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Dagens skola präglas av ett friare arbetssätt med högre krav på individen än tidigare. Dagens undervisning möter inte alla elevers behov i skolan. Andelen elever som omfattas av åtgärdsprogram ökar och skolan lyckas inte sätta in stöd för alla som är i behov av det. LÄS MER
2. Socialpedagogiskt arbete i rollen som skolkurator
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Socialpedagogiken är ett relativt outforskat område i skolans värld och det råder olika meningar kring vad socialpedagogiken skulle kunna och faktiskt redan bidrar med ute i det svenska skolsystemet. Studien som är en uppsats på C-nivå syftar att fånga socialpedagogiskt arbete ur en specifik yrkesgrupps perspektiv, nämligen skolkuratorns. LÄS MER
3. Elever med ADHD i en inkluderande skola: om inklusion och exklusion i skolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Jag har i min studie studerat hur specialpedagogens roll bidrar till en inklusion eller exklusion av elever med ADHD. Begreppet En skola för alla är ett begrepp som myntades i Sverige under 1980-talet. LÄS MER
4. Gymnasieskolan - en skola för alla?
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka huruvida gymnasieskolan är en skola för alla utifrån ett inkluderande och exkluderande perspektiv, med fokus på deprimerade elever, genom en studie av Hässleholms kommun. Metoden som har använts är intervjuer som tolkats hermeneutiskt där frågorna varit fritt formulerade inom fasta frågeområden. LÄS MER
5. Visionen ”En skola för alla”En kvalitativ studie av fem pedagogers uppfattning om inkluderande arbetssätt
Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskapSammanfattning : Detta examensarbete berör pedagogers uppfattningar om inkluderande arbetssätt i svensk grundskola. Målet med undersökningen är att öka kunskapen om faktorer som bidrar till en inkluderande skola och en skola för alla. LÄS MER