Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 98 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Utomhuspedagogik och naturvetenskap – inlärnings- och hälsoeffekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Brzezinski; Elin Frank Granberg; [2021]
    Nyckelord :health; health impact; learning; science; outdoor education; hälsa; hälsopåverkan; lärande; naturvetenskap; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt inriktar sig mot utomhuspedagogik i lågstadiet inklusive förskoleklassen. Syftet med arbetet har varit att ta reda på hur utepedagogik och regelbunden utevistelse påverkar elever både ur ett inlärningsperspektiv samt ur ett hälsoperspektiv. LÄS MER

  2. 17. Den trygga anknytningens betydelse för barns utveckling och lärande utifrån ett förskollärarperspektiv : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Lagesson; Linnéa Ingelsson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; Barn; Förskola; Förskollärare och Trygghet;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka förskollärares synsätt och resonemang om anknytningens betydelse för barns utveckling och lärande. Hur förskollärarna arbetar med att skapa en trygg atmosfär för barn på förskolan och hur de främjar en trygg anknytning till varje enskilt barn. LÄS MER

  3. 18. Attityder inom matematik utifrån ett lärarperspektiv : Hur ser lärare på elevernas attityder till matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Elise Andersson; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; lärarperspektiv; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att bidra med kunskap om hur lärare ser på elevers attityder till matematik, hur lärare arbetar med attityder till matematik, vilka faktorer de tror påverkar elevernas attityder samt om lärarna upplever någon koppling mellan inlärningsförmåga och attityder. Tidigare forskning har visat på att lärare kan ha en stor påverkan på elevernas attityd till matematiken, något som sedan påverkar eleverna såväl genom användandet av matematik i vardagen som när de står inför att söka utbildningar. LÄS MER

  4. 19. Lärares perspektiv om rörelseaktiviteter och matematik i årskurs 1–3   

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Therese Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; koncentrationsförmåga; matematikundervisning; motivation; rörelseaktivitet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ur lärares perspektiv ta reda på vilken effekt lärare ser på rörelseaktiviteter i matematikundervisningen. Denna studie utgår från lärarnas perspektiv eftersom det är av intresse att se och förstå vilka uppfattningar som de deltagande lärarna i denna studie har inom detta område. LÄS MER

  5. 20. Fysisk aktivitet, en del av vardagen på förskolan : en kvalitativ undersökning om hur förskollärare arbetar och skapar förutsättningar för fysisk aktivitet

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Samuelsson; Elin Andersson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärare; pedagog; KASAM; salutogent synsätt; motorik; planerad aktivitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förskollärare arbetar och skapar förutsättningar för barns fysiska aktivitet i förskolan. Vi upplever på senare tid att fysisk aktivitet och rörelse fått lägre prioritet i förskolans arbete. LÄS MER