Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 98 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Förskolebarns behov av fysisk aktivitet och utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Wirblad; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Fysisk aktivitet; Utevistelse; Rörelseglädje; Barn; Hälsa; Kognitiv utveckling; Proprioception; Vestibulära systemet; Inlärningsförmåga; Koncentrationsförmåga; Skolprestatione;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att söka kunskap om hur förskollärare arbetar för att tillgodose barns behov av fysisk aktivitet och utevistelse i förskolan. I dagens stillasittande samhälle blir förskolans uppdrag att främja barns rörelseglädje alltmer betydelsefullt. LÄS MER

  2. 12. Det hälsosamma klassrummet : Elever och pedagogers uppfattning av fysisk aktivitet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pontus Persson; [2022]
    Nyckelord :Hälsa; välmående; idrott och hälsa; grundskola;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur elever påverkas och uppfattar idrottens positiva faktorer på deras lärande samt hur pedagoger arbetar med elevernas välmående i klassrummet. Det finns studier som pekar på att en ökad mängd fysisk aktivitet i skolan också ökar elevernas inlärningsförmåga och prestationer i skolan. LÄS MER

  3. 13. Digitala verktyg i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om grundskollärares användning av digitala verktyg i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maxine Björkholm; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; IKT; digital kompetens; mathematics learning; primary school;

    Sammanfattning : Dagens samhälle är väldigt digitaliserat och i skolans styrdokument framgår det tydligt hur viktigt det är att elever får möjlighet att arbete med digitala verktyg. Även tidigare forskning visar att informations- och kommunikationsteknik behöver integreras i utbildningssituationer för att bilda samhällsmedborgare som kan leva och verka i ett globaliserat informationssamhälle. LÄS MER

  4. 14. Säkrare gång- och cykelvägar till skolan : En fallstudie genomförd vid Stadsparksskolan Safer pedestrian walkways and bicycle paths to schoolmed hjälp av drönare

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Nevval Iscan; [2021]
    Nyckelord :drönare; säkra skolvägar; gång- och cykelväg;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att studera och utvärdera trafiksäkerheten kringStadsparksskolan, med fokus på gång- och cykelvägar samt passager, för att identifierafaktorer för ett skapa underlag för strategier för ökat och säkrare gående och cyklande blandskolbarnen. Målet är också att använda en innovation, drönare, för att samla in trafikdata ochdärigenom skapa underlag till en övergripande utvärdering av metodens lämplighet ochgenomförbarhet för trafikutredningar och trafikstudier. LÄS MER

  5. 15. Utomhuspedagogik i de naturorienterande ämnena : Ett komplement till den ordinarie klassrumsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Emanuelsson; Linn Friberg-Pedersen; [2021]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; utemiljö; naturorienterande ämnen; grundskola;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturstudie som har för avsikt att undersöka hur utomhuspedagogik kan användas och planeras i grundskolans naturorienterande ämnesundervisning, samt vad den har för betydelse för elevernas lärande. Studien behandlar vad utomhuspedagogik innebär och hur de didaktiska frågorna kan vägleda och stödja läraren i sin planering. LÄS MER