Sökning: "inom arla"

Visar resultat 26 - 30 av 40 uppsatser innehållade orden inom arla.

  1. 26. Hur nöjda är Arlas medlemmar? : utvärdering ur ett medlemsperspektiv

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Susanna Olsson; [2012]
    Nyckelord :Arla food amba; förtroende kooperation; nöjdhet;

    Sammanfattning : Kooperativa föreningar ägs och drivs av medlemmarna efter deras verksamhetsbehov. Medlemmarna investerar i föreningen för att den ska kunna avsätta deras produkter på ett lönsamt sätt. För att det ska fungera måste det finnas tilltro till föreningen, ledningen och styrelsen. LÄS MER

  2. 27. Vad är drivkraften bakom hållbarhetsredovisning? : En studie av fem svenska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Elina Mathiasson; Elizabeta Velickovic; [2012]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Global Reporting Initiative; Hållbarhetsredovisning; Legitimitetsteori; Intressentteori; Institutionell teori.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ansvarstagande inom miljö och sociala frågor är ett ämne som på senare tid har blivit mer och mer uppmärksammat. I samband med att Brundtlandrapporten publicerades 1987 fick hållbarhetsredovisningen sitt stora uppsving, vilket kom att ge en ökad medvetenhet kring ämnet. LÄS MER

  3. 28. Strategier och budskap i CSR-kommunikation : En studie av två konsumentföretags tillvägagångssätt och anseende

    Kandidat-uppsats, Industriell marknadsföring och industriell ekonomi

    Författare :Susanne Andersson; [2010]
    Nyckelord :CSR; corporate responsibility; consumer companies; brands; stakeholder dialogue; communication strategies; communication messages; CSR; företagsansvar; konsumentföretag; varumärken; intressentdialog; kommunikations­strategier; kommunikationsbudskap;

    Sammanfattning : Att ta ett större ansvar inom miljömässiga, ekonomiska och sociala frågor blir en allt viktigare punkt på många företags agendor, och en allt betydelsefullare aspekt för konsumenter att ta hänsyn till när de överväger köp av produkter eller tjänster. Företagsansvar, internationellt benämnt som corporate social responsibility eller CSR, har också fått ett genombrott bland myndigheter och andra officiella organ såsom FN och EU, som jobbar för att underlätta för företag genom olika riktlinjer och redovisnings­standarder för CSR. LÄS MER

  4. 29. Alternativa distributionskanaler för mjölkprodukter : fördelar, problem och strategier : en studie ur producentens perspektiv

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Sofia Eriksson ; Tina Olsson; Jennie Söderberg; [2010]
    Nyckelord :alternativa distributionskanaler; mjölkproducenter; mjölkprodukter; distributionsstrategier; distributionsstruktur; mervärde; varumärke; nätverk;

    Sammanfattning : Mjölkproduktion är viktigt för svenskt jordbruk. Sektorn står för sammanlagt en femtedel av jordbrukets produktionsvärde. Trenden bland mjölkproducenterna går mot att de med små besättningar avvecklar sin verksamhet medan de stora växer. LÄS MER

  5. 30. KESO - en allmän benämning för produkten cottage cheese : Vilka för- och nackdelar uppstår för innehavaren när dess varumärke blir en allmän benämning för en produktkategori?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :AnnaKarin Hylander; Elin Rydenbäck; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva för- och nackdelar som uppstår för en varumärkesinnehavare då dennes varumärke, utav konsumenter, har kommit att uppfattas som en allmän benämning av en produktkategori. Även orsaker till fenomenet samt förebyggande åtgärder kommer att beröras. LÄS MER