Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Han gör min dag bra”... “men det är inte bara glass och ballonger” : En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver lärar-elev relationer i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eriksson Helene; Magnusson Josefine; [2021]
    Nyckelord :Compulsory school for children with intellectual disabilities; good relationships; intellectual disability; teachers’ relational competence; Teacher - student relationships; relations; relational perspective; Goda relationer; intellektuell funktionsnedsättning; Lärare-elev relationer; lärares relationskompetens; relation; relationellt perspektiv; särskola;

    Sammanfattning : Studien belyser lärar - elevrelationer och har ett relationellt perspektiv. Syftet med studien är att belysa hur lärare och elever på särskolan beskriver lärar-elevrelationer samt vilka likheter och skillnader det finns i beskrivningarna. LÄS MER

  2. 2. Läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning som deltar i daglig verksamhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna Andreassen; Elina Norrman; [2013-10-18]
    Nyckelord :läsning; intellektuell och eller kommunikativ funktionsnedsättning; vuxna; adaptiv textanvändning; daglig verksamhet; reading; intellectual and or communicative disabilities; adults; adaptive use of text; daily activity centers;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka läsförmåga hos vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning. Gruppen vuxna med intellektuell och/eller kommunikativ funktionsnedsättning bestod av 66 personer. LÄS MER

  3. 3. Skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Elin Götvall; Matilda Landemark; [2013-10-18]
    Nyckelord :skrivförmåga; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikativ funktionsnedsättning; arbetsminne; daglig verksamhet; writing ability; intellectual disability; communicative disability; working memory; daily activity centres;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka skrivförmåga och vissa underliggande funktioner till skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet genom jämförelser med barn och vuxna utan funktionsnedsättning. 66 deltagare ingick i gruppen vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar, 39 i barngruppen och 14 i den vuxna referensgruppen. LÄS MER