Sökning: "interkulturell religionsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden interkulturell religionsundervisning.

  1. 1. Inkludering i religionsundervisning med ett särskilt fokus på klassrum med mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ghoufran Shoker; Sara Al-Khafaji; [2024]
    Nyckelord :Elever; inkludering; klassrum; möjligheter; mångfald; religionsundervisning; skola; utmaningar.;

    Sammanfattning : Inkludering är en process som innebär att man skapar möjligheter för alla elever oavsett deras olika kompetenser. Som lärare bör man ta hänsyn till elevers olikheter och att den religiösa mångfalden i klassrummet ska ses som tillgång till resurser för att vidareutveckla elevernas kunskaper i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av elevers kulturella och religiösa erfarenheter i religionsundervisning : En kvalitativ studie från ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniella Poli; Merna Butrus; [2023]
    Nyckelord :Elever; f-3-lärare; kulturella bakgrunder; inkludering; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskaper om hur F-3-lärare i mångkulturella skolor resonerar kring mång- och interkulturalitet i religionskunskapsundervisningen. För att besvara våra forskningsfrågor har vi använt kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Interkulturellt förhållningssätt i religionsundervisningen 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Louise Nilsson; Elina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; interkulturell undervisning; multikulturalitet; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Vi vill se om religionsundervisningen kan bli mer inkluderande för alla elever som, till följd av den religiösa mångfald som finns i Sverige idag, har olika religiösa tillhörigheter och erfarenheter. Syftet blir således att undersöka om det interkulturella förhållningssättet kan bidra till denna inkludering och göra religionsundervisningen mer gynnsam för eleverna. LÄS MER

  4. 4. Det mångkulturella klassrummet - utmaning eller möjlighet? : En intervjustudie om ämneslärares förståelse och användning av interkulturell pedagogik i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Tilda Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :interkulturellt förhållningssätt; religionsdidaktik; religionsundervisning; ämneslärare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Religionsundervisning i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Moen; Emilia Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Förhållningssätt; inkludering; mångfald; mångreligiös; pedagogik; religion; religionsundervisning; skola; sekulär tro; sekularisering; världsbild;

    Sammanfattning : Utmaningarna och kraven på religionsämnet blir tydligare i ett alltmer sekulärt samhälle. Det diskuteras om hur undervisningen ska utformas och bedrivas i detta mångreligiösa samhälle. LÄS MER