Sökning: "intermediary information"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden intermediary information.

  1. 1. Hushållens skuldsättningsgrad och informationsasymmetri: ett problem på kreditmarknaden : En studie om sambandet mellan offentliga skuldregister och hushållens skuldsättningsgrad

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sally Ramzi; Lee-Michaela Sandberg; [2023]
    Nyckelord :information asymmetry; intermediary information; intermediary intermediaries; public debt registry; informationsasymmetri; intermediär information; intermediär förmedlare; moralisk hazard; offentligt skuldregister;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen var att studera förhållandet mellan offentliga skuldregister och hushållens skuldsättningsgrad samt att bidra till att öka kunskapen om den eventuellt förekommande informationsasymmetrin på kreditmarknaden.  Frågeställningar: Vilket samband förekommer mellan hushållens skuldsättningsgrad och införandet av offentliga skuldregister? Vad anser intermediära förmedlare och banker om införandet av ett eventuellt offentligt skuldregister?  Metod: Studien genomfördes med hjälp av triangulering innehållande en kvantitativ och en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER

  2. 2. Fastighetsmäklarens roll som mellanman i förmedlingsprocessen : En studie om skillnaderna i mäklarens roll som mellanman vid fastighetsköp i Sverige och Danmark

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Zaid Al- Gafari; Simon Marttila Gaard; [2023]
    Nyckelord :Fastighetsförmedling;

    Sammanfattning : In Sweden, the real estate agent plays the role of an unbiased intermediary, which sets it apart from many other European countries. However, there are differences in the real estate agent's role as an intermediary in neighboring Denmark. LÄS MER

  3. 3. An analysis of how video advertising factors influence consumers' impulse purchase intentions — In the context of short-form video

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Huihao Lu; Yating Zheng; [2023]
    Nyckelord :Short-form video advertising; impulsive purchase intention; emotional response; Business and Economics;

    Sammanfattning : Online shopping is gradually becoming a daily behavior in people's lives, and advertising marketing methods based on short videos are also playing an increasingly important role in this trend. Different from pictures and texts, it combines sound and picture, is easy to spread, and contains a lot of information, which conforms to people's habit of using fragmented information. LÄS MER

  4. 4. Is the media just a copycat or a watchdog?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Raunio; Alice Johansson; Emilia Külick; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Nyckelord: Media, väktare, vakthund, informationsförmedlare, tystnad Studiens syfte: Syftet med studien är att utvärdera hur väl media uppfyller sin roll som väktare i sin vardagliga rapportering i Sverige. För att ta reda på detta undersöks även om det skiljer sig mellan affärspress och annan media, samt vad det innebär för medias väktarroll när de inte rapporterar alls. LÄS MER

  5. 5. Digital Services Act as a new era for platform liability - A fine thread between copyright enforcement and freedom of expression

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Raluca Olsson; [2023]
    Nyckelord :Digital Services Act; DSA; DSM directive; platform liability; copyright; freedom of expression; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Online platforms have gained significant economic and societal importance in the last decade; the public debate on their extending influence, responsibilities and liability has also reached unprecedented levels. Platforms entered most product and service markets and disturbed trade, information exchange and communication, by shifting the offline into the online environment; their use of existing data innovatively resulted in the adoption and delivery of a vast range of digital services. LÄS MER