Avancerad sökning
Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
11. Erfarenheter av att inte bli förstådd : En allmän litteraturöversikt om erfarenheter av att vårda patienter med begränsade språkkunskaper
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Människor lämnar sina hemländer av olika anledningar, framförallt krig. Sverige har genom invandring blivit ett mångkulturellt land med uppemot 200 olika språk. Brister i kommunikationen kan komma och försvåra vårdandet av patienterna, speciellt vårdandet av de som kommer ensamma. LÄS MER
12. Vem ska räddas från vem? - En kritisk diskursanalys av Sverigedemokraternas åtgärdsprogram för kvinnor i vardagen.
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kritiskt granska hur Sverigedemokraterna (SD) redogör för de åtgärder de anser att Sverige bör vidta i arbetet för att säkra kvinnans utsatta roll i det svenska samhället. För att nå detta mål analyserar jag Sverigedemokraternas åtgärdsrapport för mäns våld mot kvinnor i vardagen genom att göra en kritisk diskursanalys. LÄS MER
13. Språkbarriär i vården ur sjuksköterskans perspektiv. : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Kommunikation är ett av de viktigaste redskap för en sjuksköterska i interaktionen med patienten för att kunna tillfredsställa patientens behov och uppnå omvårdnadens mål. Språkligt kommunikation är informationsutbyte som måste fungera på sätt att mottagaren kan förstå information. LÄS MER
14. Flerspråkighet : Fritidslärarens arbete med flerspråkighet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Flerspråkighet är ett aktuellt ämne i skolans verksamheter på grund av ökad invandring till Sverige. Flerspråkighet har därav blivit vanligare i samhället och barn i de olika verksamheterna behöver stöd i både sitt första språk men även i deras andraspråk. LÄS MER
15. “Spegel spegel på väggen där…” En studie kring modersmålets plats i en mångkulturell förskola Samt pedagogers arbetsmetoder för att belysa första och andraspråket
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålets plats på en mångkulturell förskola och vilken inverkan detta kan tänkas ha på barnens andraspråksinlärning. För att få en så rättvis bild som möjligt har vi genomfört vår studie på en mångkulturell förskola i en större stad i södra Skåne, där det endast finns barn med svenska som andraspråk. LÄS MER