Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
21. Den svenska modellen i gungning : en kritisk textanalys av Socialdemokraternas invandringsdiskurs 2013 och 2017
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : I studien granskas invandringsdiskursen i Sverige under en tid då högerextremism växer. Ett politiskt klimat som resulterat i ett hårdare språk och hårdare attityder mot flyktingar. LÄS MER
22. Våra är de som har bott här och varit del av landet, “de” är dom som har varit del av nåt annat land”
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur nationalism kan ta sig uttryck genom språket. Närmare bestämt utgår studien från en kritisk diskursanalys av referens genom "vi" och "de" samt det metonymiska stilgreppet synechdoche. LÄS MER
23. Det nyanlända hoppet : En etnologisk studie av immigration och integration i en norrländsk landsbygdskommun
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : Studien handlar om immigration i en landsbygdskommun och syftar till att belysa platsens betydelse för integration och etablering med särskilt fokus på landsbygdsspecifika förhållanden. Studien är gjord i Ragunda kommun i Jämtland, en av Sveriges till befolkningen minsta kommuner. LÄS MER
24. Språkbarriär i mötet mellan patienter och hälso; -sjukvård - en konsekvensanalys
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Med ökande invandring blir Sverige allt mer mångkulturell. Ett krav som ställs på sjuksköterskan är att ge god och säker vård för hela befolkningen. Kommunikation är grundläggande förutsättning för personcentrerad vård. Utifrån patientens känsla av sammanhang (KASAM) skapas en relation mellan patient och vårdpersonal. LÄS MER
25. Förskolan i den rasifierade staden
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i högresursområden talar om sitt uppdrag att enligt Lpfö 98 (Skolverket, 2016) arbeta med kulturell mångfald. Uppsatsens frågeställningar fokuserar på förskollärarnas tal kring deras arbete, planering och utvärdering av läroplanens formuleringar kring kulturell mångfald. LÄS MER