Sökning: "iup matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden iup matematik.

  1. 1. Att segla över ett okänt hav, till en okänd destination : En studie om att klargöra och delge lärandemål i matematik i en årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Andersson; [2016]
    Nyckelord :Assessment for learning; formative assessment; clarifying learning intention; criteria for success; Formativ bedömning; bedömning för lärande; delge och klargöra lärandemål; framgångskriterier;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how learning intentions are sheared and clarified during lessons, as a part of formative assessment. Studies have shown that the capability of formative assessment is an important part of teacher quality and that clarifying the intention with the lessons promotes the activity in the classroom. LÄS MER

  2. 2. Lärares omdöme om och för elevers kunskapsutveckling : En innehållsanalys av skriftliga omdömen i matematik på specialskolor för döva elever och elever med hörselnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Rudin; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Individuella utvecklingsplaner (IUP) med skriftliga omdömen är några av de dokumentationer som skolan är skyldig att upprätta, vars innehåll och språk kan avgöra hur texten uppfattas av de som läser dem. Forskning visar att elevers lärande kan påverkas av hur deras lärare skriver om dem, såväl kunskaps- som språkmässigt (Andréasson & Asplund-Carlsson, 2009; Asp-Onsjö, 2011). LÄS MER

  3. 3. Verktygen - Dator eller Penna?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sven Abrahamsson; [2014-01-27]
    Nyckelord :en-till-en; lärprocessen; digitalt lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Hur uppfattar elever att lärare använder datorn i undervisningen? Teori: Med en-till-en, den personliga datorn utmanas det traditionella lärandet. Ett digitaliserat lärande innebär att lärarna ska planera för lärande och inte för undervisning (Kroksmark, 2012). LÄS MER

  4. 4. Framgångsfaktorer i matematikundervisningens utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Thuvesson; Viveka Paulcén; [2014]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; matematikundervisning; matematikutveckling; nationella prov i matematik; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Sammanfattning/AbstractPaulcén, Viveka och Thuvesson, Johanna (2014) Framgångsfaktorer i matematikundervisningens utvecklingsarbete - Hur skolor arbetar med att vända ett underkänt resultat i åk 3 till ett godkänt betyg på nationella proven i matematik i åk 6 (Success Factors for Developing Mathematical Education)Speciallärarprogrammet - matematikutvecklingSkolutveckling och ledarskapLärande och samhälleMalmö HögskolaProblemområdeVårt arbete undersöker hur läraren, lärmiljön, elevhälsa och skolans styrning påverkar elevens möjligheter från att vara underkänd till att nå målen i matematik.Syfte och preciserade frågeställningarSyftet med vår undersökning var att se om vi kunde hitta mönster gällande framgångsfaktorer i matematikundervisning för elever som i åk 3 varit underkända på nationellt prov i matematik men som i åk 6 minst nådde provbetyget E. LÄS MER

  5. 5. Åtgärdsprogram och IUP för elever i matematiksvårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lotta Leden; Karin Tufvesson; [2011]
    Nyckelord :individuell utvecklingsplan; IUP; matematiksvårigheter; matematikundervisning; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Malmö högskolaLärarutbildningenSkolutveckling och ledarskapSpeciallärarprogrammet Höstterminen 2010ABSTRAKTLeden, Lotta & Tufvesson, Karin (2010). Åtgärdsprogram och IUP – för elever i matematiksvårigheter (IEP – for Students in Mathematical Difficulties). LÄS MER