Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Matematik i förskoleklass : Lärares erfarenheter av hur matematikundervisningen organiseras och genomförs samt hur eleverna ges möjlighet till delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Beijer; Jessica Svensson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; matematik och förhållningssätt;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 beskrivs att ”matematiken har en flertusenårig historia med bidrag från många kulturer. Den utvecklas såväl ur praktiska behov som ur människans nyfikenhet och lust att utforska matematiken som sådan. LÄS MER

  2. 2. Det är ett mödosamt arbete för dem allesammans. En etnografi inspirerad intervjustudie om språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Evelinn Fagerberg; [2014-04-17]
    Nyckelord :språkstörning; läsförståelse; läsning;

    Sammanfattning : SYFTE Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka tankar och uppfattningar ett antal pedagoger har om språkstörning, läsning och läsförståelse. Vidare syftar undersökningen till att se vilka åtgärder som pedagogerna förespråkar i relation till elever med diagnosen språkstörning. LÄS MER

  3. 3. Åland - en kontext mitt emellan Sverige och Finland : en jämförande diskussion om hur man organiserar verksamheten för sexåringar i relation till styrdokument och resultaten i PISA

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Caroline Andersson; [2011]
    Nyckelord :Styrdokument; läroplaner; förundervisning; förskola daghem; förskoleklass; PISA; OECD; utbildningssystem; Åland; Finland; Sverige;

    Sammanfattning : Undersökningen i arbetet syftar på att jämföra de gällande styrdokument som skall efterföljas i förundervisningen i Finland och på Åland och motsvarande i Sveriges förskoleklass. Vidare vill jag genom e-intervjuer till personer med yrkeskompetens undersöka olikheter som finns gällande hur länderna arbetar inom verksamheterna där sexåringarna befinner sig i, faktorer som skiljer länderna åt inom daghemmets och förskolekassens värld samt få ta del av deras synpunkter och funderingar kring ländernas vision om vad just deras sexåringar skall befinna sig i för miljö året innan de börjar årskurs ett. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Grönvall; [2010]
    Nyckelord :matematiskt tänkande; jämförelse polsk och svensk förskola;

    Sammanfattning : AbstractArbetets art: Lärarprogram som har inriktning mot förskola och förskoleklass 120 hp. Titel: Matematik i förskolan, en jämförande studie mellan Polen och Sverige av läroplaner, samtalet på förskolan och pedagogernas arbetssättEngelsk titel: Mathematic in preschool A comparative study of Poland and Sweden concerning curricula, preschool discourse, and how educators workFörfattare: Grönvall Anna Handledare: Ann-Elise PerssonExaminator: Nils AnderssonDatum: 2010-11-01Mitt syfte med denna studie är att jämföra mellan Polen och Sverige det matematiska innehållet i läroplanerna, vilka arbetsmetoder som används i de båda länderna för att synliggöra matematiken och hur pedagoger använder samtalet för att stimulera barns matematiska tänkande och utveckla deras begreppsförståelse. LÄS MER

  5. 5. Pedagogens syn på utomhusmatematik : en jämförelse mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Malin Lindblad; [2010]
    Nyckelord :Barn; förskola; matematik i förskolan; utomhusmatematik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på hur pedagogerna ser på utomhusmiljön som ett verktyg för inlärning av ämnet matematik, samt om synen på utomhusmatematik skiljer sig åt hos personalen beroende på om de är verksamma i förskola eller i förskoleklass. Metoden som använts är strukturerad och kvalitativ intervju med pedagoger verksamma inom såväl förskola som förskoleklass. LÄS MER