Sökning: "jämställdhet B-"
Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden jämställdhet B-.
6. Kvinnorna och EU:s informella institution - En kartläggande studie med samtalsintervjuer om kvinnors erfarenheter i den Europeiska Unionen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The aim of this paper is to examine if informal situations that occur in the European Union affect women inside the organization. Inspired by Sarai B. LÄS MER
7. Hur väl stämmer jämställdhetsplaner överens med idrottslärares val och handlande i praktiken? : En systematisk litteraturstudie utifrån ett genusperspektivpå idrott och hälsa i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Forskningen visar att det finns en stor problematik beträffande den bristande kunskapen för hur idrottslärare bör implementera ett genusperspektiv och jämställdhetsplaner i praktiken, vilket leder till att flickor värderas utifrån sitt kön, precis som att de underskattas och ofta måste delta i idrottsundervisningen på andra villkor än pojkar. Syftet med studien är att genom tidigare forskning undersöka hur frågorna kring jämställdhet och genus förankras och kommer till uttryck i gymnasieskolans ämne idrott och hälsa, utifrån pedagogers didaktiska val och utmaningar. LÄS MER
8. Sverigedemokraternas jämställdhetspolitik
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : SAMMANDRAGNING B-uppsats i statsvetenskap av Kubra Palani, VT 2019. Handledare: Magnus Lindh ” Sverigedemokraternas (SD) jämställdhetspolitik” Sverigedemokraterna är den enda riksdagsparti som poängterar i sitt partiprogram att det finns biologiska skillnader mellan könen. LÄS MER
9. Quality assessment and epistemic beliefs : If you tell me what you believe in, can I tell you what you’ll get?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Bedömning av kvaliteten är en av de viktigaste processerna som en lärare utför varje arbetsdag för att kunna relatera elevernas prestationer mot ett kulturellt och individuellt anpassat betygssystem. Med ambitionen att främja jämställdhet och reliabilitet av bedömningar tillhandahåller Skolverket bedömningskrav och kriterier för att skilja olika grader av kvalitet (Selghed 2011). LÄS MER
10. Saknas den historiska dimensionen? : Om matematikens kulturhistoria ur ett didaktiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : Arbetet handlar om matematikens kulturhistoria ur ett didaktiskt perspektiv i gymnasieskolans undervisning. Syftet är dels att undersöka hur lärare och elever ser på matematikens historia och dess inkluderande i matematikundervisningen, dels om det finns en diskrepans mellan olika läroboksförfattare hur man tolkar Skolverkets intention om att ge eleverna möjlighet att relatera matematiken till ett historiskt sammanhang. LÄS MER