Sökning: "källkritik kvalitativ metod"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden källkritik kvalitativ metod.

  1. 16. DIGITAL KOMPETENS FÖR STUDIEOVANA ELEVER PÅ SFI - Förutsättningar för lärare och elever att nå styrdokumentens krav

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elisabet Cham Brunnegård; [2020-01-07]
    Nyckelord :Prelitterat; litteracitet; digital litteracitet; digital delaktighet; digitalt utanförskap;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för lärare och elever på studieväg 1, dvs elever utan studiebakgrund, på SFI att jobba med digital kompetens på svenska, och uppnå Skolverkets krav och kommunens skrivningar, samtidigt som eleverna lär sig svenska som andraspråk, samt lär sig att läsa och skriva på svenska. Teori: Sociokulturell teori: Människor lär i interaktion med varandra ständigt. LÄS MER

  2. 17. Manipulation i rörligt format - En studie kring deepfake video och dess påverkan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Jade Jönsson; louise weidenstolpe; [2020]
    Nyckelord :Deepfake-teknologi; Fake news;

    Sammanfattning : Med deepfake-teknologi kan det skapas manipulerade videor där det produceras falska bilder och ljud som framställs vara verkliga. Deepfake-teknologin förbättras ständigt och det kommer att bli svårare att upptäcka manipulerade videor online. LÄS MER

  3. 18. Digitalt dilemma : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares erfarenheter av digitaliseringens effekter på gymnasieelevers lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Emma Ljungman; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; samhällskunskapslärare; medborgarfostran; fusk; källkritik; smalare kunskapsbild; ny mediestruktur och gränslinjer.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka samhällslärares erfarenheter av digitaliseringens effekter på gymnasielevers lärande. Studien utgick från en kvalitativ metod. Det empiriska materialet har samlats in med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer med samhällskunskapslärare. LÄS MER

  4. 19. Manipulation i rörligt format - En studie kring deepfake video och dess påverkan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Louise Weidenstolpe; Jade Jönsson; [2020]
    Nyckelord :Deepfake video; Deepfake-teknologi; AI; Rörlig bild; Källkritik; Fake News;

    Sammanfattning : Med deepfake-teknologi kan det skapas manipulerade videor där det produceras falska bilder och ljud som framställs vara verkliga. Deepfake-teknologin förbättras ständigt och det kommer att bli svårare att upptäcka manipulerade videor online. LÄS MER

  5. 20. “Fansen rasar!” - eller gör de? : En kvalitativ studie om utformandet av artiklar baserade på källor hämtade från sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Oskar Lydén; Tobias Hellgren; [2019]
    Nyckelord :journalism; social media; news selection; source criticism; media logic; Aftonbladet; Expressen; journalistik; sociala medier; nyhetsurval; källkritik; medielogik; berättartekniker; Aftonbladet; Expressen;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på att undersöka i vilken utsträckning tidningsartiklar som baseras på källor hämtade från sociala medier uppfyller kriterierna för nyhetsurval samt vilka källkritiska principer som källorna uppfyller. Det undersöks även hur berättartekniker påverkar utformningen av artiklarna. LÄS MER