Sökning: "köpa företag"

Visar resultat 1 - 5 av 403 uppsatser innehållade orden köpa företag.

  1. 1. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  2. 2. Make or buy-analys för specialtillverkade komponenter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Philippe Toro-Hartman; Andreas Höddelius; [2023]
    Nyckelord :Make or buy; Outsouring; Insourcing; In-house; profitability analysis; Make or buy; Outsourcing; Insourcing; In-house; Lönsamhetsanalys;

    Sammanfattning : Projektarbetet utförs på uppdrag av Virtual Manufacturing AB (VM) där frågor gällande make or buy av specialtillverkade komponenter har undersökts och besvarats. VM tillverkar och säljer Lean Manufacturing Products, vilket är produktionshjälpmedel, som används inom en rad olika industrier. LÄS MER

  3. 3. Carbon Accounting and SeaweedOffsets : An overview of some current carbon accounting methodologiesand the emerging sector of seaweed carbon offsets

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Alice Rudberg; [2023]
    Nyckelord :carbon accounting; carbon offsets; carbon credits; blue carbon; seaweed offsets; climate mitigation; sustainability; klimatkompensering; klimatberäking; begränsning av klimatförändringar; alger; tång; hållbarhet;

    Sammanfattning : As the anthropogenic emissions of greenhouse gases (GHGs) have increased and received moreattention, the need for climate mitigation solutions has become more urgent. Today, several methodologies for carbon accounting exists, as well as the possibility to offset emissions by buying carbon offsets. LÄS MER

  4. 4. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Tomasine Cooper Ellhammar; [2023]
    Nyckelord :onlinereklam; MFL; GDPR; LEK; Barnkonventionen; DSA; TikTok; EU-kommissionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER

  5. 5. Informationsläckage vid företagsförvärv : Risken för spridning av känslig information

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Casper Creutz; Nora Rankleven; [2023]
    Nyckelord :företagsförvärv; informationsläckage; spridning av känslig information; risker med företagsförvärv; datarum;

    Sammanfattning : Information måste delges vid företagsförvärv men risken finns att obehöriga parter, parter som inte ska ha tillgång till informationen, får tillgång till information och det kan leda till skada för målbolaget, det företag som ska förvärvas. I uppsatsen belyses risken för informationsläckage vid företagsförvärv och det redogörs för i vilka fall information kan spridas. LÄS MER