Sökning: "kappahl h m"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden kappahl h m.

  1. 11. Hållbarhetsredovisning i konfektionsbranschen : En ständig anpassningsprocess

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Felicia Aronsson; Emma Gryvik; [2016]
    Nyckelord :Sustainability reporting; adjustment process; Hållbarhetsredovisning; konfektionsbranschen; anpassningsprocess;

    Sammanfattning : Introduktion: Hållbarhet har blivit en naturlig del av företagens rapportering, därredovisningen i Sverige idag tillämpas som en frivilligrapportering. Tidigare studier presenterar skillnader avseende hur hållbarhet redovisas, men även att det finns branschspecifika överrensstämmelser. LÄS MER

  2. 12. DEFining sustainability, : a consumer versus company view in the Swedish apparel industry

    Magister-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Marie Fredriksson; Minna Ytterfors; [2015]
    Nyckelord :Sustainability; Apparel; Definitions of sustainability;

    Sammanfattning : There is not just one official definition of sustainability, but instead over three hundred. Previous studies together show tendencies towards a possible gap in the consumer versus company definitions of sustainability in apparel. A gap in how sustainability is defined. LÄS MER

  3. 13. Socialt ansvar : en jämförande studie av fyra svenska detaljhandelsföretag

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Agnes Roswall; Idha Wenner; [2015]
    Nyckelord :Social responsibility; Institutional theory; Theory of legitimacy; Communication; Socialt ansvar; Institutionell teori; Legitimitets teori; Kommunikation;

    Sammanfattning : Socialt ansvar har uppkommit i takt med insikten om att företag inte enbart har ansvar för att maximera vinsten till aktieägarna utan måste likväl ta ansvar för miljön och samhället de verkar i. Företags upplysningar om socialt ansvar har dock kritiserats för att vara partiska och självberömmande därför ansågs tillförlitligheten i rapporterna vara osäker. LÄS MER

  4. 14. Samvete till salu : En diskursanalys om ekologisk hållbarhet i modebranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Cecilia Hultberg; [2014]
    Nyckelord :Ekologisk hållbarhet; PR- strategi; externkommunikation; diskursanalys; varumärkesbyggande.;

    Sammanfattning : Syfte:  Analysera hur budskap kring hållbar utveckling skapas i marknadsföringssyfte hos modekedjor.    Problem: Vilka är verktygen/argumenten för att skapa diskurser kring hållbar utveckling? Hur arbetar modeföretag med kommunikation kring miljöfrågor i marknadsföringssyfte och för att stärka sitt varumärke?  Teori och Metod: Uppsatsen tillämpar den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys. LÄS MER

  5. 15. Modekonsumtion: Nödvändigt ont eller lyxig extravagans? En studie av inkomstförändringars påverkan på konsumtionen av mode i lågprissegmentet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Ingelström; [2014]
    Nyckelord :Mode; inkomstelasticitet; konsumtion; DOLS; H M; KappAhl; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att förstå vad som ligger till grund för konsumtion av mode i lågprissegmentet. Mer specifikt, den analyserar hur inkomstförändringar och konjunktursvängningar påverkar konsumtionen av modevaror utifrån data över H&Ms och KappAhls försäljning under åren 1992-2012. LÄS MER