Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fantasi, glädje och hopp i clownernas förtrollade värld : En etnografisk studie om möten mellan barn och Glädjeverkstans sjukhusclowner på Astrid Lindgrens barnsjukhus

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Christine Eklund; [2016]
    Nyckelord :barnkultur; barnets rättigheter; sjukhusclowner; barnsjukhus; lek; fantasiintoning; avkoppling; glädje; lust; hermeneutik;

    Sammanfattning : Utifrån ett barnkulturellt perspektiv, som framhåller leken som ett kulturuttryck, är studiens syfte att undersöka och nå en djupare förståelse för den kommunikation vilken uppstår i möten mellan barn, som vårdas och/eller är inlagda under kortare eller längre tid på Astrid Lindgrens barnsjukhus, och Glädjeverkstans sjukhusclowner. Studien vilar på en barndomssociologisk grund och hämtar inspiration från psykoanalytiska, kommunikations-teoretiska och filosofiska synsätt på lek, vilka belyser lekens tillblivelse, innebörd och mening. LÄS MER

  2. 2. Jag syr mina egna gröna kläder : Svenska konsumenters förtroende för företags miljömarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Sheila Nguyen; David Renman; [2015]
    Nyckelord :Trust; Social responsibility; CSR; Swedish; Consumers; Environment; Greenwash; Marketing; Retail; Förtroende; Socialt ansvar; CSR; Svenska; Konsumenter; Miljö; Greenwash; Marknadsföring; Detaljhandel;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) eller, företags samhällsansvar har blivit ett viktigt marknadsföringsverktyg för att locka kunder och att vara konkurrenskraftig på marknaden. För att detta skall lyckas krävs det att kunderna tror på och visar förtroende för företagens kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Vem tar du på dig idag? : - En studie i ungdomars syn på kläder som kommunikationsmedel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och design

    Författare :Josefine Palmgren; Nina Bergström; Petra Norberg; [2009]
    Nyckelord :identitet; kläder; kommunikation; stereotyper; tonåringar;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate young people's vision of clothes as a means of communication. Focus lies on what message the clothing we have on sends out and how they are interpreted by our surroundings. LÄS MER

  4. 4. Kläder som ett kommunikationsmedel

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rickard Lyko; [2008]
    Nyckelord :kläder; företagskultur; symboler;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar hur kläder kan fungera som ett kommunikationsmedel inom organisationen, där frisöryrket studeras specifikt. Kläderna betraktas ur ett kulturellt perspektiv där semiotiken används explicit för att studera kläderna. LÄS MER