Sökning: "komparativ studie läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden komparativ studie läroböcker.

  1. 1. Islam i skolboken : En kvalitativ innehållsanalys och jämförelse av tre svenska religionskunskapsläroböcker för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Lundgren; Bell Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Religionskunskap; Grundskola; Läromedel; Representation; LGR 22; Islam;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera tre läroböcker för årskurs 4–6 med utgång i Jacksons tolkande ansats för att se hur islam framställs i svenska läromedel samt hur väl det centrala innehållet i den nya läroplanen LGR 22 för årskurs 4–6 uppfylls. En jämförelse av de analyserade läroböckerna genomförs även. LÄS MER

  2. 2. Likvärdig politisk kunskap i gymnasieskolan? : En komparativ studie av innehållet i läroböcker för samhällskunskap riktade mot studieförberedande och yrkesförberedande program.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sofie Häggberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Språkvetenskapliga teorier i språkhistoria : En läromedelsstudie om språkhistoria i läromedel för kursen Svenska 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Leonard Lindahl; [2022]
    Nyckelord :Språkhistoria; läroböcker; läromedel; kritisk diskursanalys; hermeneutik; Svenska 3; språkförändring; språkteorier; komparativ grammatik; generativ grammatik; junggrammatik; strukturalism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker det språkhistoriska momentet i läroböcker för kursen Svenska 3. Studiens syfte är att undersöka vilka språkliga teorier som förkommer i tre utvalda läroböcker för kursen samt vilken sanningsmodalitet som språkliga förändringar framställs med. LÄS MER

  4. 4. Kanon i förändring : En kvalitativ innehållsanalys av läromedel i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrica Björklund; [2022]
    Nyckelord :kanon; konstnärlig kanon; konstnärlig kvalitet samtidskonst; bildämnet; gymnasieskolan; estetiska programmet; läroböcker;

    Sammanfattning : I detta examenarbete fokuseras den konstnärliga kanon och speglingen av denna i läroböcker genom en kvalitativ studie av läromedel i bildämnet. Ämnesområdet undersöks i en läromedelsanalys där materialet via ett subjektivt urval handplockats för ändamålet. LÄS MER

  5. 5. Jämställdhet - kunskapsfält eller fostran? : En historiskt komparativ studie av samhällskunskapsläroböckers formuleringar om jämställdhet, och hur väl de speglar formuleringarna i Lgy70, Lpf94 och Lgy11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Hellmers; John Zettergren; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; utbildningsfunktioner; spegling; läroböcker; läroplaner;

    Sammanfattning : On the 1st of July 2022 the curriculum for upper secondary school will change. One of the primary changestouches upon the Swedish school’s equality mission, which from this autumn shall saturate all education. LÄS MER