Sökning: "kompetenser"
Visar resultat 56 - 60 av 1731 uppsatser innehållade ordet kompetenser.
56. Att leda till ökad motivation och prestation inom distansutbildning : En studie om hur studenter och lärare kan leda studenter till ökad studiemotivation och studieprestation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Syftet med studien var att bidra med ökade kunskaper om hur studenter kan leda sig själva och hur lärare kan leda studenter till ökad studiemotivation och studieprestation inom distansutbildningar. Lärare på universitet, personer inom företag och andra utbildningsverksamheter som använder distansutbildning kan ta del av studiens resultat gällande hur de kan leda till ökad studiemotivation och prestation, vilket kan bidra till mer framgångsrikt lärande för vare sig det är studenten eller medarbetaren. LÄS MER
57. Jämförelse av genusperspektivens legitimitet i redovisnings- och revisionsbranschen : - En kvalitativ studie med fokus på kvinnans kompetens och maktskillnader
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Datum: 29 maj 2023 Nivå: Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens universitet Författare: Sara Alhaj Khalifa Danijella Matic (1999/04/24) (2000/05/10) Titel: Jämförelse av genusperspektivens legitimitet i redovisnings- och revisionsbranschen - En kvalitativ studie med fokus på kvinnans kompetens och maktskillnader Handledare: Dariusz Osowski Nyckelord: Kompetens, maktskillnader, legitimitet, kön (kvinnor/ män), redovisning, revision & kvotering Frågeställningar: Vilket inflytande har kompetens och maktskillnader på kvinnan i förhållande till hierarkiska uppgångar i karriären inom redovisnings- och revisionsbranschen?Vilka orsaker förklaras ligga till grund för kvinnans svårighet till en hierarkisk karriäruppgång? Vilka konsekvenser och påföljder kan upprättas utifall kvinnor inte kan nå ledande positioner i redovisning- och revisionsbranschen? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka genusperspektiv, med kvinnans roll som utgångspunkt. Studien kommer dessutom att fokusera på legitimitetsfrågor med fokus på kompetens och maktskillnaders inflytande, för att studera kvinnors hinder, möjligheter och konsekvenser för att nå ledarpositioner inom redovisnings- och revisionsbranschen. LÄS MER
58. ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Elofsson, Natalie och Ericsson, Rebecca (2023). ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda”- En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter. LÄS MER
59. Hur uppfattas folkbibliotekariernas kompetenser? : En intervjustudie ur både folkbibliotekariernas samt användarnas perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : The aim of this study is to see how users of the public library positions librarians with their competencies and to compare this to librarians' own thoughts about their competencies. The research questions were as follows 1) How do the public librarians, who participated in our study, view their competencies? 2) How do users, who participated in our study, view the competencies of public librarians? 3) Are there any similarities or differences between the users and the librarians views about the public librarians competencies? The method is semi-structured interviews with six librarians and five users. LÄS MER
60. Digitala verktyg för andraspråksutveckling : Möjligheter och utmaningar i användning av digitala verktyg i andraspråksundervisning för elever i lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Digitala verktyg utgör en central del i dagens undervisning eftersom skolan digitaliserar sig i takt med samhällets digitalisering. Förutom digitaliseringen i skolan präglas den också av mångfald och flerspråkighet där många elever har ett annat modersmål än undervisningsspråket. LÄS MER