Sökning: "konkreta mål"

Visar resultat 6 - 10 av 319 uppsatser innehållade orden konkreta mål.

  1. 6. Trygghet genom förändring : Om hur stadsdelar med socioekonomiska utmaningar kan utvecklas och gestaltas för att öka tryggheten och säkerheten, för i synnerhet barn och unga.

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Elin Holmström; Sofia Renbjörk; [2023]
    Nyckelord :Children; young people; security; insecurity; safety; socioeconomic challenges; million program areas; segregation; socioeconomically disadvantaged; homogeneity; neighborhood effect; collective capacity; social capital; Barn; unga; trygghet; otrygghet; säkerhet; socioekonomiska utmaningar; miljonprogramsområden; segregation; socioekonomisk svag; homogen; grannskapseffekt; kollektiv förmåga; socialt kapital;

    Sammanfattning : Segregation är ett samhällsproblem som är en av Sveriges största utmaningar, där stadsdelar med socioekonomiska utmaningar har ökat i Sverige och återfinns i de flesta av Sveriges kommuner. Stadsdelar med socioekonomiska utmaningar karaktäriseras inte sällan av faktorer som påverkar tryggheten, och en majoritet av invånarna i dessa stadsdelar tenderar att känna sig extra utsatta och otrygga i samhället, inte minst barn och unga. LÄS MER

  2. 7. Methodological study for carbon accounting : Case study: ISS's technical maintenance activities

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Théo Andreux; [2023]
    Nyckelord :Greenhouse gas emissions; decarbonization; carbon accounting; transparency; comparability; accuracy; completeness.; Växthusgasutsläpp; avkolning; klodioxidredovisning; transparens; jämförbarhet; noggrannhet; fullständighet.;

    Sammanfattning : European greenhouse gas (GHG) emissions have decreased by 24% between 1990 and 2019 according to a report by the European Commission. Yet, the Paris agreement set a target of 55% by 2030 to prevent the effects of climate change and prepare for carbon neutrality by 2050. LÄS MER

  3. 8. Lärande utvärdering i stadsplanering : Utvärdering av stadsbyggnadsprojekt som verktyg för att följa upp social hållbarhet

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Isabel Gustavsson Perona; [2023]
    Nyckelord :Evaluation in planning; learning evaluation; ex-post evaluation; social sustainability; Utvärdering i planering; lärande utvärdering; efterhandsutvärdering; social hållbarhet;

    Sammanfattning : I dagens stadsplanerings saknas det allmänt erkännande metoder för hur utvärdering av social hållbarhet i planering ska gå till. Forskning inom planering belyser att det även finns en brist på utvärdering efter genomförandeskedet i stadsplaneringen. LÄS MER

  4. 9. Vision versus mål : En studie i betydelsen av individers uppfattning av vision och mål i relation till lärande och meningsskapande.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Karin Björk; Ellinor Tofft; [2023]
    Nyckelord :vision; riktning; målformulering; lärande; sensemaking; single and double loop learning; organisering;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker och förklarar hur medarbetare och ledare arbetar med mål i enorganisation som utgår ifrån visioner och riktningar. Vi vill titta på hur det pratas om visioner,riktningar och mål och hur detta skapar mening för medarbetarna, men även hur lärandeuppstår och kunskap tas till vara. LÄS MER

  5. 10. Den fria leken i förskolans inomhusmiljö : Förskollärarnas arbete med att främja den fria leken med material i verksamhetens lärmiljöer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michalina Kujawa; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Fri lek; Förskollärare; Förskolans miljö; Material; Lärande;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på den fria leken i förskolans miljö utifrån det sociokulturella perspektivet som grundar sig i tidigare forskning. Vårt syfte har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med förskolans miljö för att främja barns fria lek. LÄS MER